Snelcursus orchideeën vermoorden

Van kas tot groeilamp.
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Snelcursus orchideeën vermoorden

Bericht door Michiel Janssen » 25-09-2017 12:17

1. Koop een broeikas, bijvoorbeeld een foliekas.
2. Rits 'm dicht tot 30 cm van de bodem en meet de maximum temperatuur. Zelfs als die niet boven de 25 °C uitkomt, zou het nog goed moeten gaan.
3. Zet je orchideeën erin en ga een weekendje met prachtig nazomerweer weg.
4. Bekijk het resultaat op maandagmorgen.
5. Totaal verbleekte bladeren wijzen op een succesvolle orchideeënmoord. Nieuwe pseudobulben die erbij hangen als een verwelkte tulp zijn waarschijnlijk ook succesvol om zeep geholpen (uitgedroogd?).
6. Geniet wekelijks van vele uren nieuwe vrije tijd.

:cry: :cry: :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 25-09-2017 13:00

:shock: Jeetje wat erg zeg. Je zult om minder flink de P in hebben.
Zijn er nog een paar te redden ?
Kan mij voorstellen dat je dit niet zag aankomen pfffffff.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 25-09-2017 13:29

Ik denk dat er een aantal wel te redden zijn, m.n. mijn grootste Dendrobium speciosum en Dendrobium x delicatum. Van de andere zullen de meeste bladeren zeker afvallen en dan moeten de planten nieuwe bulben maken. Dat zal de planten flink terugzetten vermoed ik.
Toch weet ik nog steeds niet wat er is gebeurd. De planten stonden al op dezelfde plaats en kregen 's middags volle zon. Nu stonden ze een meter naar rechts in die foliekas (zonder ventilatie-openingen in het dak) en de thermometer (met minumum en maximum temperatuuraanduiding) gaf aan dat het niet warmer dan 25 °C is geweest. Wat kan dan het probleem zijn geweest? Uitdroging? Of een chemische reactie in de bladeren met de weekmakers in de pvc-folie?
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 25-09-2017 13:41

Ai, dat is kut... :shock:
Dit soort kleine kasjes hebben inderdaad de neiging om zich tijdelijk als oven te gedragen wanneer de zon er vol op staat...
Maar als de temperatuur niet boven de 25°C is geweest zou dat het niet mogen zijn.
Het ziet eruit dat de planten te veel volle zon gehad hebben en de bladeren dus verbrandt zijn...

Dit worden een aantal zware weken voor ze (bladeren zullen zwart kleuren?)

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 25-09-2017 14:00

En tot overmaat van ramp lagen er ook nog twee verkeersboetes op de mat. :( Van dat geld had ik heel veel nieuwe orchideeën kunnen kopen. Maar te hard rijden is mijn eigen schuld, als was het maar 13 en 14 km/u te hard. Toch zijn dat forse boetes van meer dan 100 euro elk. :evil:
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 25-09-2017 15:15

Nou ja zeg, je hebt wel pech zeg.
Ik denk ook dat ze echt te veel zon hebben gehad, soms kan een stukje verder op, veel schelen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 25-09-2017 15:49

Het moet echt door die foliekas zijn gekomen want ze hebben daar al sinds juli gestaan. En op het balkon van mijn appartement stonden ze de hele middag in de volle zon op het zuidwesten terwijl mijn huidige tuin op het noordoosten is gelegen en ze daar duidelijk minder zon krijgen door de schaduw van het huizenblok. De thermometer is niet kapot, dus dat kan het ook niet zijn geweest...
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 26-09-2017 22:26

Ik heb ook zo'n kasje. In het voorjaar gebruikt om het zaaigoed voor te trekken. Ging goed. Dit lijkt toch op 'gewone' zonnebrand. Dat is vreemd als jij zegt dat ze al aan de zon, zelfs aan meer zon gewend waren. Lokaal toch hogere temperaturen door gebrek aan ventilatie? Maar eerlijk gezegd heb ik, behalve de zonnebrand, geen verklaring voor je. Uitdrogen in zo'n korte tijd is eveneens te onwaarschijnlijk.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 26-09-2017 23:46

Vanmorgen zag ik een andere mogelijke verklaring. De binnenkant van de folie was volledig bedekt met waterdruppels omdat 's nachts de temperatuur tot onder het dauwpunt was gedaald (dat heb je met heldere nachten rond deze tijd). Die waterdruppels kunnen het zonlicht concentreren, net als een vergrootglas. Mogelijk is op die manier de verbranding opgetreden. Hoewel, ik sluit ook niet uit dat het gebrek aan ventilatie mogelijk oververhitting van de bladeren heeft veroorzaakt.
Good drainage or death!

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 27-09-2017 08:49

Hoi Michiel,

Balen! En ik vind het heel rot voor je.

Ik heb ook nog een idee (ik wil alleen maar meedenken). Waar ik aan denk is veel te vochtig. Ik denk hier aan omdat ik de planten op de foto nog een hele natte pot zie hebben en omdat je vertelde dat het folie volledig bedekt was met waterdruppels.
In zo'n klein kasje van plastic zonder ventilatie kan het vocht geen kant op. Een plant die "verzopen" is, laat als eerste jonge scheuten "vallen" en krijgt ook bladverkleuring.

Ik hoop dat je snel weer een mooie verzameling weet op te bouwen, mocht ik eens wat over hebben zal ik aan je denken.
Vriendelijke groet,

Patrick

Plaats reactie