Dendrobium lindleyii

Dendrobium

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Dendrobium lindleyii

Bericht door Marcel van den Berg » 22-09-2017 07:48

Heeft iemand ervaring met dit soort?

Ik zoek naar een mooie Dendrobium die makkelijk te houden is.
Het liefst een soort ik in de zomer naar buiten kan.

Ik zit er al langere tijd aan te denken om deze plant aan te schaffen.

Groet, Marcel

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 22-09-2017 17:02

niet perse deze. maar wel ervaring met Dendrobium.
Naar mijn weten kunnen alle Dendro's naar buiten, in de zomer. Je kunt de planten tot het 10 GR, snachts dan he, buiten laten staan, zorg er dan wel voor dat ze niet op een erg zonnige plaats staan, anders verbranden ze.
Het buiten staan bevorderd ook de bloei, doordat ze koude nachten krijgen. zoek dan wel naar soorten die koud tot gematigd moeten staan en neem geen Phaleanopsis dendro, dit is de plant die uit de top bloeit, het kan wel, maar deze Dendro staat liever wat warmer , maar kijk naar een nobile, dit is een sterke soort die graag buiten staat :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 08-10-2017 18:35

Gisteren waren Michiel en ik al vrij snel uitgekeken bij de NOV dag.
Dus hadden we besloten om ook nog even bij Wubben orchideeën langs te gaan.
Daar zag ik de Dendrobium lindleyi te koop staan (na een hele zoektocht tussen de velen soorten die daar te vinden zijn)
Ik twijfelde wel even , maar ik kon het toch niet laten.
Ik heb er een gekocht! :D

Hij hangt nu tijdelijk in de ficus direct onder de koepel.

De lucht zal vrij droog zijn (ik heb werkelijk waar geen idee wat de luchtvochtigheid in huis is ) en het is er altijd rond de 20°C.

's Winter moet hij droog, koel en licht staan, dus hij gaat zeer waarschijnlijk in mijn slaapkamer overwinteren.

De zomer moeten vochtig er warm zijn: hoe ik dit ga aanpakken moet ik nog even kijken.

Ook wil ik de plant het liefst in de pot met een barkmix zetten.....

Afbeelding
Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 09-10-2017 12:48

Heb je geen hygrometer dan ? Ik heb er al jaren 1 staan en vind het zeer handig.
wel een zeer leuke plant. De lucht vochtigheid verhoog je zeer makkelijk, door allerlij planten bij elkaar te zetten. kijk bij mijn topic venster bank, daar kun je zien hoe mijn planten staan. Lucht vochtigheid is tussen de 70 en 80. Ligt er aan of ik de verwarming aan heb staan, temp is hier 20 gr.
In de zomer staat er een ventilator te draaien. zo'n staande grote. in de nacht staat die op standje 1. moet dit sowieso doen ivm mijn garnalen bakjes, die mogen niet te warm worden .
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 05-11-2017 20:41

Kwam er zojuist achter dat er een kolonie spit in de plant / het substraat zit....
Iemand tips?
Ik ga even het internet afstruinen, dit is namelijk de eerste keer dat ik spint in een van m'n planten tegenkom....

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 05-11-2017 22:02

Ojee, ik spoel de plant gewoon onder de kraan goed af en sproei elke dag onder de bladeren, met heel goed resultaat, wat hier hebben ze echt een grondige hekel aan.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 05-11-2017 23:52

Ai dat is niet best. Welke spint is het, die van die spinsels maakt of zo'n false spider mite die rood zijn en bijna onzichtbaar voor het blote oog (als je al wat ouder bent en een beetje bijziend wordt en bovendien nog de typische mannelijke kleurenblindheid in de genen draagt :lol: ). Mijn drie Dendrobium Berry Oda planten, Dendrobium kingianum en Dendrobium delicatum zijn in het verleden behoorlijk aangevreten door false spider mite. Ik heb daarvoor Ecostyle Promanal-R concentraat gekocht, een middel op basis van koolzaadolie (8,25 gram per liter) en pyrethrinen (0,05 gram per liter). Bayer Garden Natria "Insecten en Spint" is hetzelfde. De bijsluiters geven aan dat het tegen spintmijten (Tetranychus spp.) werkt maar de false spider mite behoort niet tot het geslacht Tetranychus maar Brevipalpus. Ik neem echter aan dat het ook werkt tegen die beesten aangezien pyrethrinen en koolzaadolie breed-spectrum middelen zijn. Het werkt niet op de eitjes dus je moet de behandeling een paar keer om de zeven dagen herhalen. Verder heeft het een contactwerking dus je moet echt de hele plant besproeien tot het middel van de bladeren druipt.

Een ander middel dat ik gebruik (naast gewoon regenwater zoals Bindi al aangaf) is een oplossing van isopropanol en een beetje Dreft in water. Als ik de planten daarmee bespuit met een uitgewassen flacon Mr Muscle Keuken worden de hele planten compleet bedekt met een witte laag schuim dat uiteindelijk wegtrekt. Dit i.t.t. de Promanal-R oplossing die zich niet mooi als een vloeistoffilm over de bladeren verdeeld maar snel samentrekt tot druppels en mij daardoor minder effectief overkomt. Het mengsel met Dreft probeer ik zo min mogelijk in het substraat te laten lekken, ik kan me voorstellen dat de wortels niet heel enthousiast reageren op Dreft.

Trouwens, weet je zeker dat de spint niet uit die Ficus komt? Volgens mij zijn die berucht m.b.t. spint. En voor de volledigheid: spint is geen insect maar een spinachtige.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 06-11-2017 07:33

Ik ben er vrijwel zeker van dat het uit de orchidee komt, toen ik hem net had zag ik al kleine wegjes zitten.
Maar ik ging er vanuit dat dit oude webben waren, maar ik zie er nu steeds meer verschijnen met kleine witgelige puntes erin.
Ze zijn te klein om te zien welk soort het is....

De ficussen zijn schoon, hopelijk blijven ze dat ook.
Ik het de Dendrobium even apart gehangen, deze wil ik gaan behandelen en gelijk verpoten.

Maar ik zit te wachten op het pakket van Claessen, daar zit namelijk sphagnum bij die ik nodig heb bij het verpotten!


Ik kwam in de kast trouwens nog een stoffig doosje tegen van Bayer tegen spint, waarschijnlijk is dit spul te agressief...
Ik gebruik liever geen bestrijdingsmiddelen op m'n planten...
Allereerst ben in van plan de plant van substraat te ontdoen en helemaal schoon te spoelen / poetsen, hopelijk zijn dan ook alle eitjes weg....

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 06-11-2017 08:47

Dit werkt bij mijn planten ook altijd, paar weken volhouden ong 2 a 3 en weg zijn ze.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 06-11-2017 10:56

Hoe heet dat spul van Bayer? Ik zou het zeker overwegen. Binnenskamers loop je geen risico dat andere beestjes gedood worden die je niet wilt doden, tenzij je van spinnen, muggen, fruitvliegjes en papiervisjes houdt... :wink:
Good drainage or death!

Plaats reactie