Wat voor plantjes.

alles rondom het terrarium en paludarium
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Wat voor plantjes.

Bericht door Bindi » 18-04-2017 11:06

Een vraag.
Ik wil mijn terrarium anders gaan inrichten met wat orchideetjes en kleine bromelia op de acherwand geplakt.
weet iemand welke orchidee het goed doet in een niet heel erg verlichte bak, moet wel een klein soort zijn en vooral sterk.

Groetjes bindi :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-08-2017 12:37

:lol: :lol: Blijkbaar wist niemand het antwoord, geeft niks hoor :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 01-09-2017 22:43

Effe flauw doen maar ik meen te weten dat ik deze vraag uitgebreid beantwoord heb... mogelijk niet aan jou... ander forum? ander topic? Nou ja, dat geheugen...

Plantjes in een terrarium (zeker orchideeen) hebben een paar problemen. De eerste is natuurlijk licht. Vergeet dus planten die veel licht nodig hebben. Maar dat is op te lossen. Het tweede probleem is dat ze al gauw te groot worden. Kleine plantjes zijn in een terrarium al gauw woudreuzen. Het grote probleem is echter: te hoge vochtigheid in combinatie met stilstaande lucht. Een prachtrecept voor rottende/schimmelende orchideeen! (Bromelia's, veel mossen en varentjes kunnen daar beter tegen). Dus als je orchideetjes gaat kweken in een terrarium: plaats dan kleine ventilatoren! Deze zijn gemakkelijk te slopen uit oude computers. Bij de Bromelia's kun je vooral zoeken onder de Cryptanthes soorten en hybrides. Maar er zijn ook wel kleien Neoregelia. Welke orchideeen er goed uitkomen weet ik niet. Op orchideeen shows zie je soms prachtkasten met miniaturen. Geen idee of die er voor de show in stonden of dat ze er in gekweekt kunnen worden.

Een reeks namen die ik er zoals aantrof:
Genyorchis pumila (syn. Bulbophyllum papillosum)
Bulbophyllum makoyanum
Bulbophyllum 'Louis Sander'
Ornithidium sophronitis (syn. Maxillaria sophronitis)
Ornithidium miniatum (syn. Maxilaria miniata)
Octomeria decumbens ( en andere Octomeria)
Pleurothallis pterophora (en heel veel andere Pl.)
Stelis pilosa (syn. Pleurothallis amparoana) (en heel veel andere Stelis)
Masdevallia macrura (en andere Masdevallia)
Cyrtochilum fractum
Lycaste campbellii
Lycaste bradeorum
Renanthera monachica
Pholidota chinensis
Maxillaria lepidota
Masdevallia wageneriana
Masdevallia gilbertoi
Ornithidium miniatum (syn. Maxillaria miniata)
Dendrobium mortii (syn. Dockrillia mortii)
Eria sp.
Masdevallia calocalix
Acronia tridentata
Dendrochilum wenzelii
Cochlioda vulcanica
Acronia violans
Pleurothallis gratiosa
Porroglossum miridionale
Masdevallia decumana

Niet uitputtend hoor, 't is maar even een greep....

Foto's vind je wel bij mijn prive (maar wel openbare) Flickr verzameling of hier bij de Flickr verzameling van het forum.

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-09-2017 19:39

Hoi Ruud
Dat heb je nooit aan mij verteld, weet nergens van, dus zal wel aan iemand anders geweest zijn :lol:
Bedankt voor de info, leuke plantjes staan er bij je bericht.
van die ventilatoren dat wist ik. Mijn zwager had vroeger een super mooi paludarium, met water val en orchideeen enz, dus ik weet heel zeker dat het wel kan, maar om de juiste planten te vinden is wat lastiger. Het is in voor bereiding op, heb het terrarium wel, maar zitten nu brak water krabben in en de werkt niet echt met orchideeen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie