Bulbophyllum putidum / B. fascinator

Bulbophyllum en aanverwanten
Plaats reactie
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bulbophyllum putidum / B. fascinator

Bericht door RdB » 01-09-2017 23:10

In september 2015 bloeide er bij van Brummelen een leuke Bulbophyllum putidum. Dat stond tenminste op het kaartje van Schwerter Orchideenzucht. Bijna uitgebloeid dus ik nam er toch maar snel een foto van en liet het daarbij. De plant bleef onverkocht en belande, onder het motto 'ga je weg of ik neem je weg' bij mij in de woonkamer. In 2016 geen bloei maar in juni 2017 een knop!

Afbeelding

Korte tijd later gevolgd door twee bloemen. Mooie fotoserie gemaakt en die nu (eindelijk) bekeken en verwerkt. Toch nog maar even vergeleken met oudere foto's van B. putidum. He, die lijken wel erg anders... Dus op internet zoeken en dan blijkt de B. putidum wel een B. fascinator! De volgende stap is natuurlijk eens kijken wat Schwerter daar van vindt. Op de site blijkt zijn putidum ook ineens fascinator te heten (met keurige verwijzing dat hij vroeger als putidum te boek stond). Dus de naam is opgelost.

Nu de foto's: een hele serie.

Eerst de bloem van een afstandje:
Afbeelding

Langzaam inzoomen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer van voren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een laatste makro om het af te leren:

Afbeelding

De les: vertrouw nooit een label, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al...

Ruud

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 02-09-2017 07:34

Mooi, bulbo's zijn zo leuk :D
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 02-09-2017 10:16

Inderdaad, de labels zitten er nog wel eens naast. En als verkoper kun je moeilijk alles controleren wat je hebt uitgestald en er zijn natuurlijk ook genoeg soorten die überhaupt (bijna) niet op naam zijn te brengen als ze niet bloeien.

Is er een algemene "truc" om een bulbophyllum in bloei te krijgen? Ik heb een B. nymphopolitanum en die maakt nu al voor de tweede keer dit jaar nieuwe bulben maar geen bloemen.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 02-09-2017 11:00

Misschien is die truuk er, dan zou ik die graag kennen!

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-09-2017 20:16

Ik ook :)
Zouden we niet beter kijken, waar de plant zijn oorsprong is, lijkt mij toch stug dat ze allen uit de zelfde regio komen. ik zelf heb er 4 en 1 daar van heeft gebloeid, dit was vorig jaar geloof ik. dit jaar ging het niet zo lekker met de plant, had hem wat meer mos gegeven, hij hangt op kurk. Maar jee, wat ging dat slecht, alle jonge scheuten weggerot, heb hem nu van zijn mos ontdaan en er komt gelukkig weer een jonge scheut. dit is dezelfde die jij in je lijstje had gezet Ruud, dit ging over planten in het terrarium.
Blijkt dus dat deze plant echt niet graag zo vochtig staat en deze ook niet in mijn terrarium komt.
Ik denk dat de Bulbo's in de winter sowieso minder water moeten hebben dan in de zomer.
Zou zomaar kunnen dat de lagere temperaturen de plant in bloei krijgen, ook weet ik zeker dat het van belang is om de bulb of bulbjes, zo groot en dik mogelijk te krijgen, om een bloei te kunnen hebben.
Sorry ben de naam van mijn plant kwijt :lol: en ben te moe om naar boven te lopen, want daar hangen ze.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-09-2017 20:20

Naam van mijn plant is Bulbo louis sander.
Erg leuke foto's trouwens ruud :D
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 03-09-2017 21:52

Mooie Bulbo, die Louis Sander,

Ruud

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 06-09-2017 21:00

Toch ook een mooie bloem Ruud!

Gr. Henk

Plaats reactie