Hoeveel tijd besteed je per week aan je planten.

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Hoeveel tijd besteed je per week aan je planten.

Bericht door Bindi » 29-08-2017 12:34

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de tijd die jullie aan je planten besteden :?:
Zelf ben ik ong 4 a 5 uur in de week aan tijd, met mijn planten bezig. Nu ligt het er ook aan hoeveel planten dat je hebt, in wat voor mate dat je tijd voor je planten uit trekt.
1 keer per maand stof ik alle planten af en krijgen ze kraan water, ik laat dan de kraan de hele tijd aan staan, anders moet ik steeds opnieuw alles in stellen, ik doe dit zodat zouten uit de pot worden gespoeld, ik weet dat er op sommige verpakkingen orchideeen voeding staat dat spoelen niet nodig is, maar ik doe het wel altijd, merk toch dat de planten het fijn vinden.
Ik stel deze vraag om te kijken of mensen met planten in de venster bank meer tijd met het water geven nodig hebben, dan mensen met een kas :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 29-08-2017 13:52

Sinds ik ben verhuisd en een tuin heb, vang ik regenwater op. Voorheen gaf ik de planten gedemineraliseerd water of Spa Blauw. Spa Blauw bevat van alle soorten bronwater die ik in de supermarkt heb bekeken het minste zout (Ca2+ en Mg2+). Het is dus heel zacht en kost ongeveer 50 ct per liter, net als gedemineraliseerd water. Het probleem met kraanwater (waar ik woon is de hardheid 8 dH) is dat het kalk daarin bij het opdrogen van het water in het substraat steeds weer neerslaat op het substraat en er zo in de tijd dus steeds meer kalk in wordt afgezet. Dit kalk lost niet op bij een volgende spoelbeurt, i.t.t. andere zouten in orchideeënvoeding die wel gemakkelijk oplossen en uitspoelen. Dat is de reden waarom kraanwater wordt afgeraden. Nu is een beetje kalk in het substraat ook niet verkeerd omdat het substraat tijdens de langzame compostering zuurder wordt en dat wordt door het kalk geneutraliseerd. Dus als je planten het goed doen is er eigenlijk geen reden om iets te veranderen.
De meeste van mijn orchideeën staan nu buiten in de tuin op de grond in het ophoogzand. Die krijgen water als het regent, soms veel en soms weinig zoals nu. Ik zie duidelijk dat sommige pseudobulben dikker zijn geworden dan ze waren toen ik ze op het balkon had van mijn flat waar ze geen regen kregen omdat mijn balkon onder dat van de bovenburen lag en het dus altijd droog bleef. Ik inspecteer de planten zo nu en dan en het verzorgen (watergeven) van de planten die ik binnen heb staan zoals die Baptistonia, mijn Ludisia's en Zygopetalums kost me misschien anderhalf uur per week.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-08-2017 14:56

Ik heb zelf een osmose apparaat, die heb ik voor mijn garnalen bakjes.
De waarden uit de kraan heb ik uiteraard gemeten, heb deze spullen toch in huis en als je met garnalen bezig bent, is het wel fijn als je weet wat er uit je kraan komt, Ph is in ieder geval 7, en inderdaad doe ik dit bewust, de wortels doen het dan ook veel beter , heb ik gemerkt.
dat ik er langer over doe komt omdat ze bij mij binnen staan, en ik elke maand zee klei van de bladeren kan af stoffen, zit hier op een paar meter van de wadden zee.
Dat ik ze binnen heb staan, komt omdat ik een insecten fobie heb, ben doods bang dat er enge beestjes inkomen.
Mijn planten doen het hartstikke goed op die klei, echt waar ze hebben wel 2 a 3 scheuten per plant en die gaan nog bloeien ook.
Heee pakje zee klei kopen, kost niet veel hoor :lol: grapje hoor.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 29-08-2017 16:41

Ik woon nu op meters oude zeeklei in de Zuidplaspolder (laagste plek van Nederland), dus ik heb er genoeg van. :wink: Planten groeien prima op klei want die is rijk aan mineralen maar het draineert voor geen meter. :(
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 30-08-2017 07:13

Ik heb Orchideeën die op mount hangen en moeten iedere dag water, de potten krijgen 2 keer per week,water temijste als ze droog zijn, ik gebruik gedisteleerd water, het water van Amsterdam is erg hard..

Geen idee, hoelang ik bezig ben, het is een hobby het is een hobby :wink:
Groetjes Anitaz

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 01-09-2017 22:50

Hoeveel uur? Binnen denk ik een uur of 3-4 in een normale week. Veel meer als er veel gestekt / verpot moet worden. Maar dan natuurlijk nog de kuipplanten en de tuin... laat ik er maar niet aan denken... gewoon hard meeroepen: 't is de hobby!

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-09-2017 20:30

Ja Ja nou ik heb vandaag Baby garnalen uit gevangen, zijn ong zo groot - En een rug pijn dat ik heb, maar is mijn Hobby :lol: Nou onzin natuurlijk, want als alles er weer netjes bij staat dan ben ik dik tevreden hoor, en als er mooie blommetjes bloeien, dan ben ik als een kind zo blij :D en heb ik al die moeite er toch echt voor over :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie