Epidendrum centropetalum

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Epidendrum centropetalum

Bericht door Cor van Honk » 22-02-2021 11:25

Ik kreeg hem op een kringavond een jaar geleden.
Toen had hij nog een kaartje Oerstedella centradenia.

Afbeelding

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum centropetalum

Bericht door Michiel Janssen » 22-02-2021 15:37

Ik vind dit een leuke soort, o.a. vanwege de uitbundige bloei. Maar eenmaal in mijn bezit kwijnt de soort langzaam weg. Ik heb het twee keer geprobeerd en heb de planten in de woonkamer staan (ik heb geen kas). De tweede plant hield het langer uit dan de eerste en kwam een jaar later weer tot bloei maar daarna was het snel klaar. Bladeren vielen af en ik heb nu nog twee sprietjes in een glazen vaas staan om de luchtvochtigheid hoog te houden. Hoe verzorg jij deze plant?
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Epidendrum centropetalum

Bericht door Cor van Honk » 22-02-2021 16:07

Ik heb een verwarmde serre die qua klimaat is ingericht op Cattleyas (17-25 °C tot 80% luchtvochtigheid).
Ik heb hem op een blok van kurkbast met de rug naar het licht. Dus er komt geen zon op, maar het is licht.
Eens per dag of twee sproei ik de planten die ik daar heb hangen. Eens per maand met middel tegen schimmel en ongedierte en een beetje mest. De plant groeit uitbundig en maakt volop scheuten aan takjes en wortels.
Mij werd verteld dat het een lastige is, maar daar merk ik niet zo veel van. Bloeit nu voor de derde keer in een jaar.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum centropetalum

Bericht door Michiel Janssen » 22-02-2021 20:57

Dat zijn jaloersmakende resultaten. ;) Volgens de beschrijving op de label bij de planten is het een soort die zeer gemakkelijk in de huiskamer is te houden maar inmiddels weet ik zeker dat dat niet zo is. Ook is mijn indruk dat het een echte epifytische soort is. De wortels van de planten toen ik ze kocht zaten overwegend oppervlakkig in de bark. Ik heb 'm ook op kurk proberen te houden maar dat is niet te doen in het huiskamerklimaat. Het droogt te snel uit en elke dag watergeven is mij te veel gevraagd. In pure spagnum doet de soort het meen ik ook niet goed. Een collega van me had een scheut in zijn terrarium gezet en daar ging de plant snel dood. Te warm en te veel licht denk ik. Lichtintensiteit is bij mij het probleem niet, de plant staat achter de pui op het noordoosten. Ik heb 'm van de week behandeld tegen spintmijt, dat kon er ook nog wel bij... Al met al moet ik gewoon accepteren dat deze niet aan mij besteed is.
Good drainage or death!

Plaats reactie