Epidendrum stamfordianum

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Epidendrum stamfordianum

Bericht door Cor van Honk » 03-02-2021 10:21

Drie bloeiwijzen, de eerste bloemen openden gisteren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cor van Honk op 24-02-2021 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Epidendrum stamfordianum

Bericht door RdB » 05-02-2021 21:51

Mooie elegante bloem!

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum stamfordianum

Bericht door Michiel Janssen » 06-02-2021 12:46

Die van mij is nog in knop maar ik verwacht de eerste geopende bloemen binnen een week. Ik heb één bloeiwijze en denk dat ik het rizoom na de bloei doorsnij om er twee planten van te maken.
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Epidendrum stamfordianum

Bericht door Cor van Honk » 07-02-2021 11:29

Hoi Michiel,

Mijn plant is al een flink aantal jaren oud. Kocht hem in 2019 in Arnhem als specimen van Klinge en heb hem na de bloei met kluit en al overgezet in een plastic pot die drie maten groter is en aangevuld met fijne Nieuw Zeelandse bark. Dat is dus prima gelukt want net als vorig jaar drie flinke bloeiwijzen. Ze zijn erg gevoelig voor beschadiging aan de kluit en kunnen na een verpotting waarin je oude bark van de wortels haalt zomaar in de stress schieten en een paar jaar helemaal niets meer doen. Eens per week dompelen met osmose water op de temperatuur van de kas en het hele jaar op de lichtste plek van de kas. Een keer per maand voeg ik aan het water preventief een klein beetje fungicide en systemisch insecticide toe. Ik behandel deze soort eigenlijk net zoals de grote Australische Dendrobiums, maar dan zonder koele periode.
Laat svp weten hoe het doorsnijden van het rhizoom werkt. Doe je dat bij het verpotten?

Cor

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum stamfordianum

Bericht door Michiel Janssen » 07-02-2021 17:35

Vandaag is de eerste bloemknop opengegaan. :)

Mijn plant heb ik gekocht bij Jan van der Linden in Brakel maar ik weet niet meer precies in welk jaar. Ik vermoed in 2017 of 2018. Na de eerste bloei in 2019 heb ik 'm verpot maar te nat gehouden waardoor veel wortels zijn gaan rotten. In 2020 heeft de plant daardoor niet gebloeid. Ik zie verschillende slapende ogen aan de basis van oude pseudobulben en ook aan de voet van de afgeknipte bloeistengel, dat heeft me op het idee gebracht om het rizoom door te snijden. In totaal heeft de plant nu 7 pseudobulben. Ze staat het hele jaar in de woonkamer achter de pui op het noordoosten. Als er meer bloemen zijn geopend zal ik een foto plaatsen. Niet zozeer omdat de plant zo mooi is maar gewoon voor een algemene indruk.
Good drainage or death!

Plaats reactie