Epidendrums (en keiki's) met weinig wortels

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 24-04-2017 15:59

Ik doe het met volwassen vleesetende planten, die worden door keukenrol nat gehouden, het best is gewwon b.v. Op dinsdag te versturen gaat het wel goed, ja kan in een envolop zonder meduim, water hebben wel genoeg..
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-04-2017 16:31

Een orchidee beter niet in een envelop versturen.
Je neemt gewoon een doos mee van de supermarkt, waar van jij denkt dat hij groot genoeg is, kost niks :)
Met of zonder pot versturen, kan allebei, maar dan wel in over een stemming met de koper.
Zorg wel dat de planten goed in kranten verpakt zijn, en de doos goed vol zit met kranten, anders rollen ze door de doos heen, en ze kunnen onherstelbaar beschadigd raken.
Verzend kosten van een doos zijn 6,95
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-04-2017 16:34

nog een tip, zorg dat het medium droog is met versturen, dit omdat anders de wortels kunnen verrotten + de planten beter tegen wat kou kunnen, zonder natte wortel kluit.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 30-04-2017 11:48

Ik heb net mijn Epidendrum afgelopen herfst gekoertwikts (om ruimte te maken voor de planten die naar binnen kwamen). Maar zodra die weer op grootte is meld ik dat wel.

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-05-2017 18:12

Met blijdschap kan ik enig succes mededelen. Vier stengels, de meest fitte zeg maar, die ik destijds in bark heb gezet, hebben inmiddels een nieuwe scheut geproduceerd waarvan de kopjes nu als asperges uit het potmengsel steken. Voor drie andere fitte stengels die in een ander potmedium staan waar ik niet in kan kijken, heb ik goede hoop dat dit misschien nog gaat gebeuren. De stengelsdelen die al die tijd de bladeren slap hebben laten hangen vertonen (nog) geen nieuwe scheuten. Op zich niet verbazingwekkend als je sommige videos op YouTube bekijkt waarin men zegt dat deze Epidendrum sp. zich zeer gemakkelijk laten stekken, maar het is met mijn beperkte ervaring toch altijd weer afwachten of dat ook werkt in het Nederlandse huiskamerklimaat (al staan nu de meesten buiten op mijn balkon). In ieder geval is niet de hele plant verloren gegaan. :D
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 23-05-2017 19:42

Gefeliciteerd :)
Gaan ze het toch nog doen, ze hebben gewoon op mooi weer gewacht 8)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 16-07-2017 11:57

Hoi
Hoe staat het met je keiki,s. zijn ze nog gegroeid ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 12-09-2017 23:28

Nog een update. Sinds mijn verhuizing eind juli hebben de meeste van mijn orchideeën buiten in mijn tuin gestaan waar ze alleen in de ochtend direct zonlicht krijgen (tuin ligt op het noordoosten). De tuin is in aanleg, eigenlijk alleen nog maar de vijver, en de bovenste 20 cm bestaat uit ophoogzand. Dat is zand uit de Noordzee dat is ontzilt maar niet is gezeefd dus het zil vol met schelpjes. Kalkrijk dus maar daar merken de orchideeën niets van want die staan allemaal in een pot op het zand, of in terracotta bloempotjes een beetje ingegraven zodat ze niet omwaaien. Ze staan niet onder een afdak en zijn dus al ettelijke keren zeiknat geregend. Maar de meeste potmengsels (een mengsel van bark, spagnum en perliet, of meest bark) draineren goed dus er blijft geen water in staan. Maar de potmengsels zijn vaker nat dan droog geweest de afgelopen twee maanden. Wat is nu het geval? Zeer goede wortelgroei, beter dan ooit te voren! Ondanks het vele water. Ik heb zelfs het idee dat de meeste planten nu bijna al hun energie steken in wortelgroei i.p.v. groei van de planten. Dat geldt dan m.n. voor de epidendrums. Mijn dendrobiums hebben allen nieuwe pseudobulben gemaakt en alle pseudobulben (oud en nieuw) zijn nog nooit zo dik geweest. Ze hebben dus heel veel water opgenomen. Dit heeft mij toch wel verbaasd want door al die regen van de afgelopen weken zijn de potmengsels dus nauwelijks een keer goed droog geweest en ik had verwacht dat de wortels al dat vocht niet zouden trekken. De hoge luchtvochtigheid net boven het (natte) zand is denk ik goed geweest voor de planten maar het is jammer dat het eigelijk sinds augustus niet meer lange tijd lekker warm is geweest want 16-21 °C lijkt me aan de koele kant. Ze kunnen het gemakkelijk hebben maar in hun landen van herkomst (oostkust Australië en Zuid-Amerika) wordt het toch wel ietsje warmer. Misschien heeft dat de groei van de epidendrums toch ook wat geremd...

Wordt vervolgd want ik heb nu een aantal van de epidendrums naar binnen gehaald in de hoop dat de constante temperatuur in de woonkamer tot meer plantengroei zal leiden nu het wortelstelsel zeg maar in een goede conditie is...
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 13-09-2017 09:55

Wauw hee, leuk voor je dat ze het zo goed gedaan hebben buiten, denk dat het met de bulben wel goed komt, als de plant goede wortels heeft, komen de bulben vanzelf.
Ik wil het zelf ook eens gaan proberen, maar ik ben als de d.... voor insecten, ben dan bang dat ik oor wormen mee naar binnen neem, of ander gespuis :lol:
Ik ben wel heel erg benieuwd naar foto's van je planten :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 13-09-2017 11:02

Ik zal morgen of overmorgen wat foto's laten zien. Van wormen of ander gespuis heb ik nog geen last d.w.z. ik heb nog geen plaag waargenomen. Nu bestaat de bovenste 20 cm van mijn tuin zoals gezegd uit ophoogzand waarin nog geen enkele bodemvorming heeft plaatsgevonden. Voor wormen en andere bodembeestjes is er dus helemaal niet te halen en zelfs het onkruid heeft grote moeite daarin succesvol te kiemen. Verder is het insectenleven in een nieuwbouwwijk sowieso slecht ontwikkeld dus ik maak me daarover nog weinig zorgen. Alleen wat bladluizen heb ik gezien. Daarnaast heb ik (nog) geen kas dus als ik planten naar binnen haal voor de winter komen ze in de woonkamer en dat is geen ideaal milieu voor al die beestjes. Behalve die vervelende varenrouwmugjes dan, daar had ik wel last van in mijn appartement. Let wel: ik beweer niet dat ik helemaal geen beestjes in mijn potmedium heb zitten. Ik vermoed dat er best wel wat in zitten maar ik denk niet dat ik me daar erg druk over hoef te maken.
Good drainage or death!

Plaats reactie