Epidendrums (en keiki's) met weinig wortels

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Epidendrums (en keiki's) met weinig wortels

Bericht door Michiel Janssen » 22-04-2017 16:08

Vorig jaar kocht ik een enorme Epidendrum Big Red bij een Duitse kweker. Ik geloof wel tien stengels waarvan sommige met keiki's van 20-30 cm. De planten stonden bij de kweker vrij donker en dicht op elkaar waardoor ze misschien zo lang waren want het is bekend dat epidendrums lang worden als je weinig licht krijgen. Maar goed, na ze thuis te hebben gescheurd en overgezet in verschillende potten ging het snel bergafwaarts met die planten. Wortelrot... :oops: De truc met wilgenbast-extract heb ik al toegepast en de meeste stengels vertonen nu voorzichtige wortelgroei. Maar op een enkele scheut na zijn alle planten slapjes. De bladeren hangen slap en sommige stengels verliezen blad. Sommige staan in bark, andere in vochtige spagnum. Allen staan in de woonkamer achter mijn ramen op het zuidwesten en krijgen dus veel licht, ook direct zonlicht. Mijn vraag is of dat directe licht verstandig is voor planten die als het ware ziek, zwak en misselijk zijn? Volgens mij moeten ze er wel tegen kunnen want ze komen uit Zuid-Amerika waar de zon veel feller is en waar ze gewoon langs wegen en paden groeien (de botanen althans). Of is het misschien toch verstandiger ze uit het directe zonlicht te houden door ze op de vensterbank van een van de andere kamers op het zuidwesten te zetten waar ze wel veel licht krijgen maar geen direct licht?
Afbeelding

Afbeelding
Good drainage or death!

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 22-04-2017 18:48

Hoi,

Ik heb zelf de Epidendrum radicans, heeft bijna de zelfde behoeften.

Elke ochtend sproei ik de hele plant nat, en ik heb ze in een mix van 70% sphagnum 30% bark staan, en ik hou dit behoorlijk vochtig. Ze hebben dus veel water nodig. En ik heb die van mij het hele jaar door op het zuiden staan in de volle zon, ze hebben veel licht nodig. En idd als ze te weinig licht krijgen vormen zich de keiki's.

Mijn ervaring is overigens dat stengels die gebloeid hebben binnen twee jaar weg zijn. Misschien is dat bij jou ook het geval?

Misschien heb je wat aan mijn tips.
Vriendelijke groet,

Patrick

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 22-04-2017 19:27

Bedankt Patrick. Mijn Epidendrum radicans die prachtig was toen ik 'm kocht en het bijna het hele afgelopen jaar goed heeft gedaan heeft de laatste maanden behoorlijk geleden en ik niet niet eens wat precies het probleem is. Veel vlekken op de bladeren, misschien aangetast door spint (red spider mite)? Een andere epidendrum (Epidendrum cinnabarinum of Epidendrum ibaguense) doet het prima, inmiddels zeker negen stengels en nieuwe in de aanmaak en allemaal goed in het blad. Deze staat pal voor het raam op het zuidwesten en krijgt de meeste volle zon.
Afbeelding
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 22-04-2017 22:31

Vochtige lucht bij lage temperatuur in (te) vochtig substraat. Tenminste, dan krijg ik dit soort verschijnselen in mijn "rietachtige" Epidendrums. Zodra het warmer wordt (ze staan vanwege de zonbehoefte in een onverwarmde kamer) groeien ze weer als idioten.

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-04-2017 09:01

Het zijn wel leuke planten. Had er jaren geleden ook 1, zo zeg wat groeide die plant, mijn hele kleine venster bankje was door de plant dicht gegroeid. Ik weet niet meer waar hij gebleven is, is namelijk zo,n 25 jaar geleden, heb wel een goed geheugen , maar als je harde schijf vol zit :?
Vind hem wel nog steeds erg leuk, dus als iemand eens een stukje voor mij heeft, hou ik mij aanbevolen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 24-04-2017 09:22

Mooie plant, als iemand nog een stukje over heb, houd ik me ook aanbevolen :oops:
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 24-04-2017 13:36

Hoe werkt dat met zo'n plant uitwisselen? Het loont nauwelijks om er het stuk voor te rijden lijkt me...
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 24-04-2017 13:39

Kan toch per postnl :oops:
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-04-2017 14:15

Gewoon met de post inderdaad.
Kost degene die het pakketje krijgt wel verzend kosten natuurlijk.
Je laat de mensen eerst betalen en dan pas verzend je je pakket, dit om gedoe te voorkomen, er zijn mensen die je dus gewoon niet betalen en zie dan maar eens aan je geld te komen, anders om kan ook natuurlijk, dat je betaald en je plant niet krijgt, maar ja je moet ergens een grens trekken, anders kun je beter niet beginnen aan versturen :wink:
Maar gelukkig met planten mensen nog niet zoiets mee gemaakt.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 24-04-2017 14:21

Daar had ik niet aan gedacht. De plant wordt dan alleen met wortels opgestuurd neem ik aan, dus zonder potmedium? En dan in zo'n kartonnen envelop van PostNL of zo?
Good drainage or death!

Plaats reactie