Epidendrums (en keiki's) met weinig wortels

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 13-09-2017 15:55

Pissebedden had ik op mijn balkon ook want mijn balkon grensde aan een sedumdak waarvandaan allerlei ongedierte mijn balkon kwam verkennen. Pissebedden en ook huisjesslakken na een regenbui. Die lusten best een vers orchideeënblad of pseudobulb. Mijn Dendrobium speciosum moest dat aan den lijve ondervinden. De nieuwbouwwijk waar ik nu in woon staat ook op voormalige landbouwgrond (polder met zeeklei) maar is zeker een meter opgehoogd waardoor de bodem eigenlijk helemaal nieuw is. Er groeit wel onkruid, maar regenwormen ben ik tijdens het uitgraven van de vijver niet tegengekomen. Pissebedden ook niet en spinnen heb ik ook nog maar weinig gezien. Muggen wel en ik had ook zeer veel muggenlarven in mijn uitgegraven ruwe vijver waarin zich regenwater en grondwater verzamelde. Maar dat heeft weer andere waterinsecten aangetrokken zoals watertorren en hun larven, bootsmannetjes en larven van waterjuffers en die eten allemaal muggenlarven. Ik heb er nu bijna geen meer. :D
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 13-09-2017 15:57

Pissebedden en slakken heb ik op me balkon, ze zijn gek op me aardbeien, gelukkig heb ik vleesetende planten staan voor muggen enzo :)
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 13-09-2017 16:36

De enige muggen die bij mij naar binnen komen zijn vrouwtjes en die willen maar één ding: mijn bloed. Mijn Kaapse zonnedauw vangt er geen een. Zelfs de fruitvliegjes tonen geen interesse in de zonnedauw, tenzij er echt helemaal niets anders meer is te vinden als voedsel... De vliegen vang ik en voer ik aan de jonge groene kikkers die zich spontaan in mijn ruwe vijver hebben gevestigd. De kunst is dan wel om de vliegen niet dood te slaan want als ze niet meer bewegen, tonen de kikkers geen interesse.
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 13-09-2017 16:41

Ik heb er iets meer staan buiten, je heb wel kikkers, das ook wel leuk :D
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 13-09-2017 21:10

Wisten jullie dat die rot muggen door de ventilatie kokers naar binnen komen. Ik had een vliegen net er voor gemaakt en ja hoor, vol met muggen :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 28-09-2017 19:02

Ik zou nog wat foto's laten zien van mijn voorheen nagenoeg wortelloze epidendrums. Met uitzondering van foto 390 dan want die plant staat nog steeds in de pot waarin ik 'm kocht. De verandering die deze plant heeft ondergaan sinds hij in mijn tuin staat in weer en wind is dat er aan de vele wortels kleine nieuwe luchtwortels zijn gevormd. Ik denk dat dat komt door de hoge relatieve luchtvochtigheid buiten. De andere foto's tonen de Epidendrum 'Big Red" die ik ongeveer een jaar geleden kocht bij Lücke en waarvan de wortels waren verrot. Alle stengels die destijds nog in de groeifase zaten, hebben één of twee nieuwe scheuten gevormd en natuurlijk ook wortels. De plant op foto 386 was er het slechtst aan toe. Je ziet de twee oude stengels die helemaal geen wortels meer hadden en elk nog slechts drie oude bladeren hebben. Een stengel bevatte geen groeiende top, de ander wel. Die laatste heeft nu eindelijk een nieuw scheut gevormd. Foto 393 tot slot toont mijn Epidendrum radicans die ik al twee jaar heb en die ook is hersteld van de wortelrot. Ik heb deze plant is vochtige sphagnum gehouden en dit heeft zeer goed uitgepakt voor de wortels. Ook hebben zich zes nieuwe scheuten gevormd die hopelijk volgend jaar gaan bloeien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 28-09-2017 19:49

Goed om te lezen dat de planten vooruitgang tonen :)

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 28-09-2017 21:13

Ziet er goed uit Michiel :)
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 28-09-2017 22:40

Ja, ik heb ze i.i.g. van de ondergang gered die ik zelf had ingezet door te veel water te geven. Wel heb ik de indruk dat de Nederlandse temperaturen binnen en 's zomers buiten net wat aan de lage kant zijn. Ik denk dat ze het liefst >25 °C hebben i.p.v. 18-23 °C want ze groeien niet heel hard.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-09-2017 17:05

Zo die zien er goed uit hoor :)
Ik heb hier ook zo'n plant staan en groeit gewoon goed bij huiskamertemperatuur.
Niet snel nee, maar groeit er een orchidee wel snel :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie