Bloeistengel Encyclia cochleata

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Tjeerd
Berichten: 53
Lid geworden op: 07-01-2020 13:29

Bloeistengel Encyclia cochleata

Bericht door Tjeerd » 30-05-2020 10:05

Kent iemand van jullie het probleem bij Encyclia cochleata dat er wel een 'spat' verschijnt waar dan hooguit twee bloemen uit komen die ook in bloei komen maar de uitgroei van de bloeistengel blijft verder achterwege?

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Bloeistengel Encyclia cochleata

Bericht door Marcel van den Berg » 03-06-2020 11:00

Leuk soort, die Encyclia cochleata.
Ik heb hem zelf nooit gehad maar wel bij andere fanaten in de kas zien staan.
Deze soort staat er juist om bekend dat ze lang door kunnen bloeien...

Dat de plant maar 2 bloemen maakt kan meerdere redenen hebben.
De plant moet ergens de energie vandaan halen om door te bloeien.
Dus het kan zijn dat het wortelstelsel niet op orde is, waardoor de plant niet de nodige voedingstoffen op kan nemen.
Als de plant ook van die harmonicavormige bladeren maakt, kan het ook gebrek aan vocht in de lucht zijn....
Dat de bloemen al zo vroeg in bloei staan ( zonder de uitgroei) geeft aan dat het een vorm van stres is, maar het kan van alles zijn.

Heb je een foto?
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op 03-06-2020 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Tjeerd
Berichten: 53
Lid geworden op: 07-01-2020 13:29

Re: Bloeistengel Encyclia cochleata

Bericht door Tjeerd » 03-06-2020 21:28

Hallo Marcel,

Inderdaad, het is een hele mooie en dankbare soort. Ik heb 'm vorig jaar april bloeiend gekocht en heb 'm zeker tot eind augustus in bloei kunnen houden. Hij behoort tot één van mijn favorieten.
Hij heeft inderdaad één harmonicablad. Ik woon in een appartement en sproei al mijn orchideeën 1 á 2 keer per dag want met deze warmte loopt de RV zo terug tot 30%, zeker als ik de balkondeur open zet. Ik heb 'm in een glazen pot gekocht en daar hangt ook een kleinere (onbekende) soort bij met alleen luchtwortels. Eén keer per week geef ik 'm voorzichtig wat water omdat er geen vochtafvoer in zit maar ik heb net gevoeld en hij begon alweer redelijk droog te worden dus misschien ga ik de dosering wat aanpassen.
Als het me lukt om wat foto's te plaatsen zal ik dat binnenkort doen.

Bedankt voor je reactie!

Plaats reactie