Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Bericht door Cor van Honk » 30-01-2020 13:51

Uitbundig bloeiend! Voor mij een nieuwe soort.

Afbeelding

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Bericht door Kwabbernoot » 30-01-2020 14:40

Mooi bloemetje en een prachtige plant. 8-)
Is dat een Vanille die daar omhoog klimt?

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Bericht door Cor van Honk » 30-01-2020 21:49

Dat is inderdaad een vanille. Eigenlijk zijn het er twee. Een stek van V. planifolia uit Brazilië en een tweede met veel kleiner blad en dunnere stengels en vooralsnog geen naam. Als deze soort ook drie jaar nodig heeft tot de eerste bloemen, weet ik het voorlopig nog niet.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Bericht door RdB » 31-01-2020 20:20

Mooi! Ik had de mijne in de woonkamer, bloeide 1x goed, een 2e keer met een enkel zielig bloempje en verviel zo steeds meer. Jammer want het is een leuk plantje,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Bericht door Michiel Janssen » 03-02-2020 21:19

Ik heb vorig jaar voor de tweede keer een plant gekocht. De eerste kwijnde na de bloei vrij snel weg. De tweede plant houdt het langer vol en gaat weer bloeien maar minder uitbundig dan toen ik 'm kocht. Wel blijven de "luchtwortels" van de keiki's groeien, dat beschouw ik als positief. Van het voorjaar maar eens kijken of een verpotting nodig is want het substraat ziet er niet al te best meer uit. Toch heb ik de indruk dat mijn huiskamerklimaat gewoon te droog is voor deze soort en ik denk dat ik 'm t.z.t. maar in een hoge vaas ga zetten met een laag water erin zodat ik een hoge luchtvochtigheid kan realiseren voor deze plant.
Good drainage or death!

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum centropetalum (Oerstedella centropetala)

Bericht door Michiel Janssen » 13-05-2020 22:37

Inmiddels heb ik mijn plant verpot maar er vallen veel bladeren uit, vooral van de al bestaande stengels. Onder vanuit de wortels vormen zich twee nieuwe stengels en verder veel keiki's. Hoe houden jullie deze soort? In een vochtige ruimte/kas? Ik heb vorig jaar één van de keiki's van de moederplant gehaald en in een klein terrecotta potje met grove bark op een schoteltje in een vaas gezet met water en kleikorrels. Die doet het beter in de zin dat de plant geen bladeren verliest en ook een tweede scheut aan deze plant groeit gestaag verder en ziet er vitaler uit dan die aan de originele moederplant. Dit is de informatie die ik over deze soort heb verzameld van een internet pagina:

Distribution: Nicaragua, Costa Rica and Panama
Habitat: Wet lower montane evergreen to semi-deciduous forests
Type: Epiphyte
Temperature: Cool
Elevation: 1200-1500 m
Bloom: Late winter, spring, and early summer
Potting mix: Mounted (tree fern or cork)
Water: Wet en dry growing patern; high humidity and water troughout the year
Light: Full to partial sun
Good drainage or death!

Plaats reactie