planten in de zomer buiten zetten.

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

planten in de zomer buiten zetten.

Bericht door Bindi » 02-10-2018 08:19

Zetten jullie de cattleya enz ook buiten in de zomer, zelf doe ik dit niet, maar nu er een schutting om mijn achter tuin staat, zit ik er wel aan te denken, maar ben bang voor regen en beestjes in de potten, woon hier op het platteland, dus stikt van de beestjes, en ik ben vreselijk bang voor insecten,
Hoe doen jullie dit ? en hoe kom je van die insecten af, voor dat de planten weer naar binnen gaan.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 02-10-2018 12:19

Jouw Guarianthe skinneri heeft sinds dat ik hem van jou ontvangen heb, buiten gestaan.
Afgelopen weekend is hij naar binnen gegaan.
De Cattleya zaailingen van Marc staan nog in de koude bak buiten, maar zal eerdaags naar binnen halen.
De Ecyclia cordigera is vorige week naar binnen gegaan en de Laelia anceps staat nog buiten totdat de nacht temperatuur flink onder de 5 graden daalt.

En tsja, beestjes.....
Ik zet je planten een half uurtje in een emmer met water en verwijder de de beestjes (vooral pissenbedden) die naar boven komen.
Daarna spoel ik de potten flink door met een gieter.
Alleen voor slakken ben ik bang, die zie je gauw over het hoofd.
Maar omdat de planten in een grof substraat staan, kunnen ze zich niet echt verstoppen.

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 02-10-2018 19:50

Ik heb zelf zoals jullie misschien gezien hebben veel planten buiten staan in de zomer.

Daarvan zijn er veel begin vorige week naar de kas gegaan i.v.m. de koude nachten. Er staan nog wel planten buiten maar die moeten ook koel tot koud gekweekt worden en die gaan pas voordat er nachtvorst verwacht wordt naar de kas in het koele gedeelte.

Ik heb meestal alleen bloeiende planten in huis staan dus als de planten naar de kas gaan dan zitten er soms wel wat beestjes in maar ja, dat zij zo.
Ik heb er eigenlijk (behalve slakken vorige jaren) verder niet zo veel andere beestjes in. Planten hangen of staan op tralierekken, dat scheelt misschien.

Overigens weet ik niet of jullie (die wel planten buiten hebben gehad) dat ook hebben gehad deze zomer maar ik heb bijna tot geen slakken in de planten kunnen ontdekken wat anders wel het geval was en ik vermoed dat dat door het droge weer komt.

En Bindi, ik heb niet zoveel Cattleya's maar die ik heb knappen in de zomer buiten behoorlijk op altijd.

gr. Henk

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 02-10-2018 20:18

Ik woon in een nieuwbouwwijk en hier heb ik nog geen slakken gezien, behalve de poelslakken in mijn vijver. De meeste van mijn planten hebben de hele lente en zomer buiten gestaan in weer en wind. Nou ja, wind valt wel mee want ze staan redelijk beschut op het terras langs de achterpui. De tuin is op het noordoosten en ze krijgen geen directe zon want 's ochtends staan ze in de schaduw van de schutting. De planten hebben het op zich niet slecht gedaan maar voor mij gevoel deden ze het vorig jaar beter. De bladeren zijn minder mooi dan in de jaren dat ze allemaal binnen stonden of onder een afdak op het terras waar ik voorheen woonde. Weinig glans, veel meer "verweerd".
Inmiddels staan de dendrobiums onder een afdakje uit de regen i.v.m. de benodigde winterrust (weinig water). Van insectenvraat heb ik niet heel veel last gehad op wat witte vlekjes op m.n. de epidendrums van, ik vermoed, een cicade (zat er vorig jaar ook). En ik vond waarrempel een tweetal rupsen die van een van mijn epidendrumstekkjes aan het snoepen waren. Van bladluis (nog) geen last gehad. Van slakken dus ook niet en ook niet van pissebedden of duizendpoten.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 06-10-2018 21:44

Wat maar enigszins naar buiten kan, hangt buiten. Ook hier heb ik i.v.m. de koudere nachten het teerste spul naar binen gehaald, maar het leeuwendeel speelt nog buiten,

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 15-10-2018 07:22

ik ben vreselijk bang van pissebedden, als ze dan zo snel gaan rennen dan ren ik ook weg.
Ik weet hoe ik aan die fobie kom, maar hoe kom je er vanaf :lol:
Zet een wolf voor mij neer en ik ben totaal niet bang, maar zo,n klein hard rennend insectje, daar krijg ik de gruwels van, ben bang dat ze op mij terecht komen en in mijn oren kruipen. als kind lag ik snachts met mijn dekbed over mijn oren, nou was dit niet helemaal onterecht,
Broer had hagedissen, en die voerde hij krekels, die beestjes ontsnapte en het hele huis was op een gegeven moment vergeven van de krekels, lag je in bed en dan rende er weer zo,n krekel langs de muur Brrrrr
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie