Venster bank

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 16-07-2018 14:49

Ja het lijkt wel warm, gelukkig heb ik iemand die gedisteleerd water voor me kan maken, kost het niet zoveel :)
Groetjes Anitaz

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 16-07-2018 15:06

Anitaz schreef:Ja het lijkt wel warm, gelukkig heb ik iemand die gedisteleerd water voor me kan maken, kost het niet zoveel :)
Hier gebruik ik sinds een tijdje het condenswater van onze airco :lol:

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 16-07-2018 15:34

Ik heb ook een collectie vleesetende planten staan, die willen ook dat water iets van 30 liter in 14 dagen :wink:
Groetjes Anitaz

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 16-07-2018 16:02

Pas wel op met gedestilleerd water. Vooral als je gaat mengen met een voeding. Gedestilleerd water heeft geen buffer (regenwater wel) dus dat kan fout gaan!

En uit de droger, ik heb wel eens ergens gelezen dat er toch wel zeepresten bij kunnen zitten.
Vriendelijke groet,

Patrick

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 16-07-2018 16:06

Patrick schreef:Pas wel op met gedestilleerd water. Vooral als je gaat mengen met een voeding. Gedestilleerd water heeft geen buffer (regenwater wel) dus dat kan fout gaan!

En uit de droger, ik heb wel eens ergens gelezen dat er toch wel zeepresten bij kunnen zitten.
Er is ook geen regenwater, ik moet wat en kraanwater is ook niks... :oops:
Groetjes Anitaz

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 16-07-2018 16:08

Dan zou ik eerder gaan voor slootwater (als watervlooien er leven dan is het water prima).

En kraanwater eerst koken is ook een tijdelijke goeie oplossing.
Vriendelijke groet,

Patrick

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 16-07-2018 16:10

Patrick schreef:Dan zou ik eerder gaan voor slootwater (als watervlooien er leven dan is het water prima).

En kraanwater eerst koken is ook een tijdelijke goeie oplossing.
Ik heb gelezen dat het kraanwater nog slechter woord..als je het kookt
Groetjes Anitaz

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 16-07-2018 16:55

Nee hoor, de kalk is de boosdoener, door het te koken breek je de kalk af. Dan is het redelijk geschikt voor orchideeen. Regenwater blijft het beste maar voor tijdelijke vervanging is gekookt regenwater beter dan gedestilleerd water, in gekookt water zitten namelijk wel nog mineralen en een buffer.
Vriendelijke groet,

Patrick

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 16-07-2018 23:07

Een prima alternatief is Spa Reine in de blauwe fles. Van alle bronwaters bevat het het minste zout (38 mg per liter). Ik heb het al eerder ergens op het forum geschreven. Voor de pH wordt 6 opgegeven. Het feit dat er geen decimalen worden opgegeven betekent dat dit in werkelijkheid het gebied kan zijn van 5,5-6,4.

Overigens is de buffercapaciteit van regenwater nihil. Het bevat een heel klein beetje opgelost koolstofdioxide dat door de reactie met water koolzuur vormt. De hoeveelheid organische zuren in je potmengsel is vele malen hoger en daar kan het beetje koolzuur niet tegenop.

Op YouTube zie ik een Engelsman ook regelmatig zijn planten voeden met Cal-Mag ("Calmag"), een mengsel van calcium- en magnesiumionen. Hij gebruikt geen Rainmix als voeding maar MSU, het mengsel bedacht door onderzoekers van de Michigan State University. Magnesium is essentieel voor de fotosynthese want het is onderdeel van chlorofyl en daarnaast vervult het ook andere belangrijke rollen, met name in groeiende planten. De opname van de verschillende essentiële mineralen is (sterk) afhankelijk van de pH. Elk mineraal (altijd in de vorm van een wateroplosbaar ion) heeft een optimale pH waarbij het het beste wordt opgenomen. Bij een lagere of hogere pH waarde dan het optimum wordt de opname minder of zelfs onmogelijk. En je moet je dus goed beseffen dat wanneer je je planten voeding geeft met de juiste pH waarde, die pH waarde snel veranderd wanneer het water in contact komt met het langzaam composterende potmengsel. Bij de compostering komen organische zuren vrij die de pH verlagen wanneer ze oplossen in het gietwater. Dit kun je eenvoudig meten met een pH meter. Als je dus al je planten water geeft door achtereenvolgens dezelfde twee liter water met een beetje voeding door je potten te spoelen zul je waarschijnlijk zien dat dit water na een aantal gietbeurten veel te zuur is geworden. Je ziet het ook aan de kleur want de humuszuren kleuren het water lichtbruin. Voor Rainmix heb ik trouwens de pH gemeten op mijn werk met een gekalibreerde laboratorium pH-meter:

Rainmix dosering
0,50 g per liter: pH 6,23 (aanbevolen dosering)
0,25 g per liter: pH 6,30
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 17-07-2018 09:51

Ik heb een osmose apparaat in de berging ivm mijn garnalen hobby, deze hebben zuur water nodig. Ik gebruik voor mijn planten dus osmose water en een klein deel kraan water + Rain mix, alleen gebruik ik minder Rain mix dan aanbevolen staat op de verpakking.
Ook spoel ik mijn planten soms lekker door, hou ze onder de kraan en flink door spoelen.
Nu heb ik wel een ph van 7 uit de kraan en osmose water is ph 6. Dat weet ik omdat ik alle meet apparatuur hier heb liggen, ook weer ivm mijn garnalen hobby.
Vroeger gebruikte ik gekookt kraan water, je wilt niet weten wat een kalk stukken er uit de ketel kwamen, ph was daar 8. later ben ik bron water gaan gebruiken, werkte ook heel goed
Wel goed op de ph letten, je hebt soms bron water met een hele hoge ph van 9 :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie