Epidendrum pseudepidendrum

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-10-2017 13:06

Bij deze een foto van de wortels. Dit had ik niet verwacht. Een duidelijke vraag om omgepot te worden denk ik. En dan is er nog iets dat me al die tijd op het verkeerde been heeft gezet wat betreft het potmengsel bij aankoop. Deze plant staat in sphagnum (bovenste helft) en bark (onderste helft) maar de bovenkant bestaat uit een dicht tapijt van mos. Dat mos kun je natuurlijk goed zien maar ik had niet door dat die hele mat ook mos was, ik dacht dat dat het potmengsel was en niet alleen bij deze orchidee die ik heb gekocht. Niet dus - een wijze les. :oops:

Afbeelding
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 30-10-2017 15:29

Zo dat is heftig. Ik pot bijna altijd mijn planten om, als ik ze heb gekocht of geruild, soms kom je dan achter de meest vreemde dingen, zoals een dendro in een cocos noot, er zat echt waar een complete cocos noot in de pot :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 30-10-2017 15:40

De wortels zien er naar mijn mening in ieder geval gezond uit Michiel!

@ Bindi

Zeker geïmporteerd uit Thailand, daar is het normaal om orchideeën op kokosschalen te laten groeien :)

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-10-2017 15:43

Ik heb op filmpjes uit Thailand gezien dat ze daar orchideeën kweken in de bast van een halve kokosnoot. Ik vind dat een heel mooie oplossing maar in Nederland zijn die dingen niet te krijgen, i.i.g. niet in de (verse) staat waarin ik ze op die filmpjes heb gezien. Daar is het natuurlijk een afval- of bijproduct van de kokosnootplantages waar heel gemakkelijk aan te komen is. De snippers zijn hier wel verkrijgbaar, ook een teken van overvloedige productie terwijl onze bark (Franse boomschors) daar natuurlijk niet voor handen is. In feite groeien die orchideeën daar bijna voor niets. Temperatuur, lucht, water, medium, alles komt gewoon uit de natuur zoals het is en zoals het hoort. Niet voor niets is Thailand inmiddels de grootste exporteur van orchideeën als ik het me goed herinner. :)
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 30-10-2017 16:47

Het was geen snipper of halve, het was een hele :lol:
De plant groeide er gewoon in en langs :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 30-07-2018 10:26

Ik heb deze plant zaterdag gekocht, wat zou de best tijd wezen om hem te verpotten?
Hij heeft 1 nieuwe scheut, maar is een beetje topzwaar voor het potje :)
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-07-2018 20:14

Als je 'm moet verpotten zou ik het nu doen want later zou het wel eens te laat kunnen zijn. De plant maakt nu ook nieuwe wortels als het goed is en kan dan gelijk wennen aan het nieuwe substraat. Bij mij is het een vrij late bloeier (juni-juli).

Toen ik de mijne kocht, stond die in een heel klein potje (zie pag. 1 van dit onderwerp). De nieuwe scheuten groeiden een beetje zijwaarts naar het licht en daardoor was het geheel ook bij niet heel stabiel. Nu staat 'ie in een grotere pot met Franse boomschors. Ik had 'm op mijn slaapkamer staan richting het noordoosten waar hij 's ochtends direct zonlicht kreeg. Nu (uitgebloeid) staat hij in de woonkamer rochting het noordoosten waar de plant weinig direct zonlicht krijgt omdat de zon daar nog door de daken van de omliggende woningen wordt geblokkeerd (op de slaapkamer niet). De bloemen zijn mooi en de plant bloeit ook op oude stengels, dus niet de bloemstengels afknippen o.i.d. Het enige jammere is dat de plant inmiddels bestaat uit 5 kale stengels, 2 stengels uit 2016 met 3-4 bladeren in de top, 2 stengels uit 2017 met 5,5 en 6,5 bladeren in de top en twee nieuwe scheuten uit 2018 die nog in de groei zijn. Niet een mooie plant om te zien dus. Bij de kweker zaten er ook nog bladeren onder aan de stengel, geen idee waarom dat bij mij niet zo is. :?
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 01-08-2018 19:20

Ik heb hem verpot, het was wel nodig, nou mag tie gaan groeien, thanks voor de hulp :)
Groetjes Anitaz

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 06-08-2018 00:23

Bij mij eindelijk in bloei, weliswaar maar 2 bloemen maar geeft niet na een paar jaar.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Gr. Henk

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 06-08-2018 08:19

Mooi, ik hoop dat tie ook gaat bloeien :D
Groetjes Anitaz

Plaats reactie