Encyclia

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Encyclia

Bericht door Marcel van den Berg » 11-06-2022 09:52

M'n Encyclia alata heeft nog steeds last van vlekken op de bladeren.
Het lijkt alsof er gewoon delen van de bladeren afsterven.
Het gebeurt tijdens de groei in de zomer, alsof het blad zichzelf kapot groeit?
Hier lijkt me geen infect of schimmel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf hem wel gewoon goed verzorgen in de hoop dat ik er een oplossing voor vind.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Encyclia

Bericht door Kwabbernoot » 22-06-2022 13:36

Marcel van den Berg schreef:
10-06-2022 08:13
Marcel van den Berg schreef:
08-10-2017 16:22
Gisteren aangeschaft:

Links de Encyclia cordigera en rechts de Encyclia alata

Afbeelding

De plantjes zijn kleiner dan ik gehoopt had (ik had ze besteld).
Ik hoopte stiekem op een stek van een volwassen plant, nu moet ik mijn geduld nog beter testen.

Ik weet dat zaailingen gevoeliger/kwetsbaarder zijn dan volwassen planten, dus hopelijk komt het goed wanneer ik ze koester...

Maar als het lukt zal de beloning groots zijn :D

Gelijk een klein vraagje:
Mag ik zonlicht dat door een glasgordijn schijnt als indirect licht beschouwen of is dit te fel?
Tegen alle verwachtingen in zag ik een tijdje terug een scheut in mijn E. cordigera verschijnen.

Sinds gisteren (4,5 jaar na mijn aankoop staat de plant voor het eerst in bloei.
Toen ik de plant kocht kon ik me nauwelijks voorstellen dat ik hem in mijn kantoor tot bloeiende plant op zou kunnen kweken :D

Het was nog even de vraag of het op een normale paarse of semi alba variant zou gaan. Ik vind hem prachtig!

Afbeelding
Hey, deze helemaal gemist. Eén van de mooiste Encyclia's vind ik. Helaas is de vensterbank vol. Ik lees verschillende geuren op het internet. Met name chocolade en roos komen voorbij. Wat maak jij van de geur?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Encyclia

Bericht door Kwabbernoot » 22-06-2022 13:44

Marcel van den Berg schreef:
11-06-2022 09:52
M'n Encyclia alata heeft nog steeds last van vlekken op de bladeren.
Het lijkt alsof er gewoon delen van de bladeren afsterven.
Het gebeurt tijdens de groei in de zomer, alsof het blad zichzelf kapot groeit?
Hier lijkt me geen infect of schimmel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf hem wel gewoon goed verzorgen in de hoop dat ik er een oplossing voor vind.
Ik heb twee Encyclia's die dit ook hebben/hadden maar niet zo uitgebreid. De ene is een Encyclia belizensis (guatemalensis). Die had het nooit totdat ik hem in mijn orchidarium plaatste. De nieuwe scheuten hebben het trouwens (nog) niet. De andere is een Encyclia adenocaula, ook in mijn orchidarium. Ik zou bijna denken dat het met vocht te maken heeft. Beide planten doen het trouwens beter dan ooit. Dat dan weer wel.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Encyclia

Bericht door Marcel van den Berg » 01-07-2022 11:28

Kwabbernoot schreef:
22-06-2022 13:36

Hey, deze helemaal gemist. Eén van de mooiste Encyclia's vind ik. Helaas is de vensterbank vol. Ik lees verschillende geuren op het internet. Met name chocolade en roos komen voorbij. Wat maak jij van de geur?
Ik kan er geen chocolade en geen roos van maken, het zit er een beetje tussenin :) .

Ondertussen al even in volle bloei.
Afbeelding
Kwabbernoot schreef:
22-06-2022 13:44

Ik heb twee Encyclia's die dit ook hebben/hadden maar niet zo uitgebreid. De ene is een Encyclia belizensis (guatemalensis). Die had het nooit totdat ik hem in mijn orchidarium plaatste. De nieuwe scheuten hebben het trouwens (nog) niet. De andere is een Encyclia adenocaula, ook in mijn orchidarium. Ik zou bijna denken dat het met vocht te maken heeft. Beide planten doen het trouwens beter dan ooit. Dat dan weer wel.
Via google vind ik ook dat het een vochtprobleem is.
Maar dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
Ik let nu wel extra op dat ik alleen in de ochtend water geef, maar de nieuwe scheut is ondertussen ook alweer vol in de vlek geschoten. :? :cry:

Plaats reactie