Encyclia

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 03-08-2018 22:57

hallo.
Ik denk dat als het zonnebrand zou wezen dat de plant met nog waterdruppeltjes op het blad in de directe zonnestraling zou moeten hebben gestaan. Ieder druppeltje werkt dan als een brandglaasje.

Maar zoals het er uit ziet denk ik zoals ook al door Ruud gezegd, eerder aan een bacterie of schimmel infectie.

Antoon.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 04-08-2018 10:43

Dat hoeft niet perse, ik heb dit wel eens met Cattleya gehad en die had geen druppels op het blad en toch verbranding op het blad, was inderdaad wel een grotere plek dan deze plekjes. Dus jullie kunnen zeker gelijk hebben dat het geen verbranding is, maar een virus.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 05-08-2018 11:06

Verbranding kan ook zonder waterdruppels, maar niet op deze manier. Het waterdruppel lijkt mij trouwens niet waar, je zou een brandspuntsafstand van 0 moeten hebben, en de boeren en tuinders zouden dan niet overdag sproeien.

Ruud

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 05-08-2018 11:07

Verbranding kan ook zonder waterdruppels, maar niet op deze manier. Het waterdruppel lijkt mij trouwens niet waar, je zou een brandspuntsafstand van 0 moeten hebben, en de boeren en tuinders zouden dan niet overdag sproeien.

Ruud

https://www.scientias.nl/planten-in-vol ... -probleem/

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 05-08-2018 17:29

RdB schreef:Verbranding kan ook zonder waterdruppels, maar niet op deze manier. Het waterdruppel lijkt mij trouwens niet waar, je zou een brandspuntsafstand van 0 moeten hebben, en de boeren en tuinders zouden dan niet overdag sproeien.

Ruud

https://www.scientias.nl/planten-in-vol ... -probleem/
Dank je wel voor de info je bent nooit te oud om iets bij te leren.

Antoon.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 25-08-2018 11:29

Zoals verwacht is het blad van vorig jaar afgevallen.
Het is een beetje een treurig gezicht, maar de vlekken hebben zich niet verder verspreid.
Het lijkt toch echt verbrand.


Ik blijf hem gewoon goed verzorgen, hopelijk trekt hij bij.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-09-2018 09:52

Ook nieuwe bladdelen krijgen de vlekken.
Het is nu dus wel duidelijk dat het echt om een schimmelinfectie gaat :(
Moet ik de plant nu weggooien of valt hij nog te redden?

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 27-09-2018 10:09

Goed spuiten met een middel tegen schimmel?

Geen idee anders :oops:
Groetjes Anitaz

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 27-09-2018 13:48

Veel import Encyclia hebben vlekken op de bladeren. Vaak gaat het dan om een virus. De meningen zijn er over verdeeld over hoe besmettelijk een virus is. In theorie zou het niet overdraagbaar zijn via de lucht, wel via contact. Zet besmette planten niet dicht naast gezonde planten, hergebruik geen potten, steriliseer mesjes en scharen... Aan de andere kant je hebt ook nog insecten, die vliegen misschien wel van besmette naar niet besmette plant.

Er zijn wel bestrijdingsmiddelen, maar eerlijk gezegd, (mijn mening) niet te doen, duur, kleine kans van slagen en de plant krijgt een dreun.

Dan is de keus aan jou, of je de plant behoud of in de groene afvalbak doet.
Vriendelijke groet,

Patrick

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Encyclia

Bericht door Marcel van den Berg » 10-06-2022 08:13

Marcel van den Berg schreef:
08-10-2017 16:22
Gisteren aangeschaft:

Links de Encyclia cordigera en rechts de Encyclia alata

Afbeelding

De plantjes zijn kleiner dan ik gehoopt had (ik had ze besteld).
Ik hoopte stiekem op een stek van een volwassen plant, nu moet ik mijn geduld nog beter testen.

Ik weet dat zaailingen gevoeliger/kwetsbaarder zijn dan volwassen planten, dus hopelijk komt het goed wanneer ik ze koester...

Maar als het lukt zal de beloning groots zijn :D

Gelijk een klein vraagje:
Mag ik zonlicht dat door een glasgordijn schijnt als indirect licht beschouwen of is dit te fel?
Tegen alle verwachtingen in zag ik een tijdje terug een scheut in mijn E. cordigera verschijnen.

Sinds gisteren (4,5 jaar na mijn aankoop staat de plant voor het eerst in bloei.
Toen ik de plant kocht kon ik me nauwelijks voorstellen dat ik hem in mijn kantoor tot bloeiende plant op zou kunnen kweken :D

Het was nog even de vraag of het op een normale paarse of semi alba variant zou gaan. Ik vind hem prachtig!

Afbeelding

Plaats reactie