Haast geen bloem te zien

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Haast geen bloem te zien

Bericht door Bindi » 01-07-2017 10:28

Echt ik snap er niets van, mijn planten groeien als nooit tevoren, maar bijna nergens een spat te ontdekken, wel heel veel scheuten aan 1 plant, sommige wel 4 nieuwe scheuten, iets veranderd aan de verzorging heb ik ook niet, wel leuk dat ze zo groeien maar ik wil toch wel een bloempje zien :roll:
Nu dacht ik dat het misschien door het warme weer zou kunnen komen dat alles in de groei gaat zitten en niet in de bloei :?:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Amateurtje
Berichten: 292
Lid geworden op: 13-03-2017 19:47

Bericht door Amateurtje » 01-07-2017 20:22

Dat is balen , wel fijn dat er zoveel groei is .
Ik heb 1 Cattleya met een spat , maar moet echt nog geduld hebben .

Groetjes Marianne
Gek van met name Cymbidium en andere soorten orchideetjes :-)

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-07-2017 20:36

Hoi Marianne
Ja he wat moet je soms wachten op een bloemetje, en als de plant bloeit, dan ben je super blij :D
Ben benieuwd welke nu een spat heeft, is dat eentje die bij mij vandaan komt ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 01-07-2017 23:48

Dag Bindy.

Zoals jij ook al aangeeft denk ik ook dat de licht temperatuur verhouding op het moment niet goed is .
Temperatuur omhoog en licht laag zorgt voor groei en of knopval.
Ook kan een mogelijke oorzaak teveel voeding zijn waardoor ze het veel te goed hebben en zo dus niet tot bloei komen en alleen maar groeien in de lengte.
Een orchidee plant moet je echt af en toe plagen zodat hij wortels gaat maken bijvoorbeeld om aan voeding en vocht te kunnen komen als je het ze te gemakkelijk maakt maken ze veel minder wortels en knoppen aan.
Een orchidee gaat pas echt wortelen en bloemknoppen aanmaken als hij het wat armer gaat krijgen.
Dan doet hij dat uit overlevings strategie en wil hij als het ware dan voor nakomelingen gaan zorgen.
Een beetje spelen met licht, temperatuur en vocht kan veel doen.
Proberen het licht temperatuur en vocht in balans te krijgen.
Ik weet ook uit eigen ervaringen dat dat niet altijd even gemakkelijk is.


Misschien dat je wat met deze reactie kunt.

Antoon.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-07-2017 09:48

Bedankt Antoon
Ik denk dat je info mij heel goed geholpen heeft, denk nu pas, dank zij je antwoord, er pas bij na dat ik de vernieuwde voeding van Rain mix sinds een paar maanden geef, dit en de warmte en licht kunnen inderdaad het probleem zijn, ik ga met de voeding aan de slag en ga ze wat minder geven, kijken wat er dan gebeurt, het licht kan ik niet beheersen helaas :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 02-07-2017 15:18

Dag Bindy.

De meststof van Akerne kun je het hele jaar door meegeven met iedere gietbeurt mits je maar een halve gram per liter aanhoud voor cattleya.
Belangrijk is continu reageren met je verzorging op temperatuur en lichtverhouding.
Ook is het misschien gunstig om te weten wat de geleidbaarheid van je gietwater is.
Dan kun je zelf heel goed je voeding voor je planten bepalen.
Hierbij is het misschien ook leuk om te weten dat je planten vanaf +/_
30 Graden stil gaan staan met groei en bloei.
Warme soorten nemen onder de +/-18 Graden ook geen water meer op en verdampen ook geen vocht via blad.
Dit doet de plant al uit zich zelf voor zelfbescherming.
Daarom is het best wel gunstig om orchids s'morgens water te geven en niet in de avond om wortelrot en schimmels te voorkomen.
Overigens heb ik gezien dat je hele leuke soortjes hebt en er ook goed uit zien in blad en wortels.

Antoon.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 03-07-2017 06:46

Hoi Antoon
Dankjewel. Ik heb veel soorten als klein plantje gekocht en moest erg lang wachten voor dat ik een bloemetje zag van de plantjes, ik had eerst een mengsel van hybriden en botanen, heb een paar jaar geleden veel van mijn hybride verkocht om plaats te hebben voor de botanen.
Dat van de warme soorten dat wist ik nog niet, zo zie je maar, er valt altijd weer bij te leren.
Ik geef mijn planten osmose water met rain mix, 1 keer per maand ben ik echt verplicht om ze onder de lopende kraan flink af te spoelen, dit komt door de zee klei, die zit door mijn hele huis heen dus ook op de planten en dat is best een flinke laag wat op de bladeren zit.
Ik heb zelf een osmose apparaat, die heb ik nodig voor mijn garnalen hobby en krabben hobby. Ben een bezig bijtje.
Wat voor planten heb jij ? Of staat dit al ergens ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie