Nieuwe planten zonder wortels ...help

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Nieuwe planten zonder wortels ...help

Bericht door Patrick » 15-05-2017 08:25

Hallo,

Zaterdag heb ik twee planten binnen gekregen via eBay een Myrmecocattleya Bordighera en een Laelia Superbiens. Het zijn twee deelstukken van ieder drie bulben.

De planten zien er wat uitgedroogd uit en hebben geen wortels (geen gezonde iig).

Ik wil alles op alles zetten om ze te redden, dus alle tips zijn welkom!

Ik dacht zelf aan iedere dag twee tot drie keer de bladeren besproeien met af en toe ook Rain mix. Niet in de volle zon maar wel zo licht mogelijk om wortelgroei te krijgen.

Iemand betere ideeën? Ik hoor ook wel eens wat over hormonen?
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 15-05-2017 08:50

Hoi
Ik gebruik geen hormonen in zo,n geval.
De planten pot ik op in sfagnum, een plastick potje, zet ze op een beschaduwde plaats, tussen de andere planten ivm luchtvochtigheid, het sfagnum heel licht vochtig houden, er zijn immers geen wortels om het vocht te absorberen, maar je stimuleert de plant wel om wortels aan te maken. Sproeien doe ik alleen als de lucht vochtigheid erg laag is. Dit is hoe ik het altijd doe met planten zonder wortels, gaat vaak prima, al duurt het erg lang voor de plant is opgeknapt.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 15-05-2017 12:47

Dank je voor het meedenken!

Ik ben ondertussen ook begonnen met zelf gemaakt Wilgen extract. Hier zit het groeihormoon auxine in waarmee je stekwater kan maken.

https://wouterbraeckman.wordpress.com/2 ... on-auxine/

Ik hou jullie op de hoogte! Natuurlijk zijn andere tips nog steeds welkom!
Vriendelijke groet,

Patrick

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 15-05-2017 12:51

Ik heb wel wat geëxperimenteerd met wortelhormoon dat ik heb geëxtraheerd uit groene wilgentenen. Op YouTube staan veel filmpjes over hoe je dat moet doen. Het lastige is wel dat je nooit zeker weet of je extract is "gelukt" aangezien je nooit weet hoeveel hormoon (indool-3-boterzuur) erin zit. Ik heb in ieder geval niet het idee dat het bij mij heeft gewerkt. Dat zou ook kunnen komen omdat de pseudobulben die ik ermee heb behandeld überhaupt niet meer kunnen wortelen en slechts nog voor water- en energieopslag en fotosynthese zijn omdat verjonging van de plant alleen aan de meest recente pseudobulben plaatsvind. Bij mijn dendrobiums lijkt dat inderdaad zo te zijn. Maar er zijn vast ook soorten waarvoor dit niet geld, anders had scheuren geen zin.

De sphagnum-methode heeft bij mij in ieder geval bij één dendrobium stengel een nieuwe scheut geproduceerd en dat was een actief groeiende stengel.

Om uitdroging door verdamping via de bladeren te voorkomen denk ik dat het zeker geen kwaad kan om de planten in een omgeving met hoge luchtvochtigheid te zetten. Ik gebruik daarvoor van die glazen kommen met alleen bovenin een opening die groot genoeg is om de plant erdoorheen te doen. Op de bodem giet ik een laag water en de plant zelf staat op een schoteltje boven de waterspiegel zodat het medium niet kletsnat wordt. Als je een kas hebt, is het allemaal veel gemakkelijker denk ik.
Good drainage or death!

Plaats reactie