Epidendrum vermeerderen door stekken (stem cuttings)

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Epidendrum vermeerderen door stekken (stem cuttings)

Bericht door Michiel Janssen » 08-05-2017 00:02

Wie heeft ervaring met het vermeerderen van Epidendrum 'Big Red' (een geoctrooieerde mutant van Epidendrum ibaguense 'Fiesta')? Bij E. radicans zal het niet anders gaan verwacht ik. Op internet lees ik dat als je de stengels in stukken snijdt van zeg 15-20 cm en je die op vochtige sphagnum legt, ze vaak bij een knoop een nieuwe scheut vormen. Op YouTube staan ook filmpjes van bijv. van TheOrchidGuru22 die de stengeldelen gewoon in potmedium en zo nieuwe scheuten krijgt. Maar van anderen lees ik weet dat dat niet zou werken. Ik heb het zelf eind vorig jaar ook op die manier geprobeerd maar zonder succes. Ik had ze niet afgedekt met een plastic zak o.i.d. Misschien is het ook afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid. Ook las ik dat het vermeerderen uit stengeldelen alleen zou werken met groeiende stengels. Ik heb vorig jaar een enorme Epidendrum 'Big Red' gekocht maar er is nu nog weinig van over. Een aantal keiki's heb ik opgepot alsmede een aantal stengels die na complete wortelrot nog nieuwe wortels hebben gevormd (invochtige sphagnum). Maar ik had ook nog een aantal stengels met slap hangende bladeren die gewoon niets meer doen. Ze groeien niet (ze hebben geen top meer), vormen geen wortels... Als laatste redmiddel heb ik die nu dus opgeknipt en in een kweekbak met vochtige sphagnum gelegd en weggezet op een schaduwrijke plaats in de woonkamer. Als iemand op wat voor manier dan ook met succes stengeldelen heeft opgekweekt, hoor ik graag hoe dat is gelukt. :D
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 08-05-2017 10:45

Dit word ook bij dendrobium gedaan, en heb het zelf eens gebrobeerd, is mij nooit gelukt.
Ik heb toch altijd het beste resultaat door de planten gewoon in een pot te zetten en zeker nu in het voor jaar moet als er nog groei knoppen in zitten, de stengel uitgaan lopen.
Bij Cattleya krijg je geen nieuwe wortels meer als de oude zijn afgestorven, dan moet je wachten tot de plant weer gaat uitlopen en de oude bulben gebruikt voor voeding en vocht, je ziet de oude bulben dan ook heel mager worden, terwijl de scheut groeit en als de nieuwe scheut gaat wortelen, dan zie je soms de oude bulben ook opknappen, de wortels van de nieuwe scheut voorzien dan ook de oude bulben weer van vocht en voeding.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 08-05-2017 14:36

Ja, met Dendrobium nobile heb ik het ook gezien en schijnt het goed te werken. Slechts één van de stengels die ik over heb gehouden heeft een nieuwe scheut gemaakt aan de basis van de stengel en dit is ook de enige stengel die in een goede conditie is. Ze heeft nieuwe wortels gevormd en de bladeren hangen niet slap. Wat ik ook heb gezien/gelezen is dat sommige de bladeren grotendeels afknippen om verdamping te voorkomen. Een stengel zonder wortels kan natuurlijk geen water opnemen maar de bladeren verdampen wel water via de huidmondjes waardoor de plant langzaam uitdroogt. Dat heb ik dus ook maar gedaan bij een aantal stengels (bij wijze van experiment). En door de stengeldelen te bewaren op sphagnum in een afgesloten omgeving met een zeer hoge luchtvochtigheid, kun je de verdamping minimaliseren. Licht speelt mogelijk ook een rol want meestal lees ik dat die stengeldelen op een beschaduwde plek moeten worden weggezet i.p.v. in de volle zon.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 09-05-2017 19:54

Klopt helemaal, maar houd er rekening mee dat er schimmel op kan treden ivm het afgesloten is in niet ontsmet medium, spreek uit ervaring, had dit probleem namelijk ook gehad, dat was dan ook de reden, denk ik dat het niet gelukt was.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 09-05-2017 21:56

Ja, die ervaring heb ik ook. Hoge luchtvochtigheid zonder ventilatie vinden schimmels héél fijn. Sphagnum is een uitzondering, daar heb ik nog nooit schimmel op gezien. De zakken die ik heb gekocht bij een tuincentrum zijn vochtig maar na openen van zo'n zak droogt het langzaam uit tot het kurkdroog is. Maar na bevochtigen zijn sommige stukjes weer gaan leven. Daarmee ben ik nu een bak levende sphagnum aan het kweken. Moet niet te moeilijk zijn als ik de filmpjes op YouTube bekijk.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-05-2017 12:15

Gewoon proberen, je kunt er alleen maar wijzer van worden.
Ik plante vroeger Cattleya in het orchideeen mengsel wat je bij een tuincentrum kunt kopen.IK had geen idee en stond met mijn handen in mijn haar, hoe het nou kwam dat mijn plantjes dood gingen, moest een orchideeen boek gaan kopen, om er achter te komen dat ze in bark moesten staan, ja ik had toen nog geen internet, en nu kun je alles vinden wat je wilt. Ik heb alles dus zelf moeten ontdekken, en geloof het of niet, maar je leert er onwijs veel van, ben ondertussen zelf een soort computer :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 29-06-2017 23:18

Inmiddels zijn we dik anderhalve maand verder en schieten de nieuwe pseudobulben van (bijna) al mijn orchideeën de grond uit. Niet alleen van mijn voorheen wortelloze Epidendrums maar ook van mijn Dendrobiums. Het substraat waar ik uiteindelijk het meeste succes mee heb voor het opnieuw wortelen is een luchtig tot vrij compact mengsel van bark, sphagnum en perliet. Ook zal de hogere temperatuur en luchtvochtigheid een rol hebben gespeeld, vermoed ik. En mogelijk ook de langere daglengte. Allemaal factoren waarmee een plant voelt dat de winter voorbij is en het groeiseizoen is begonnen zo stel ik me voor. Ook de Epidendrum radicans die al langer had en het opeens erg slecht deed (bladverlies, kale pseudobulben, stagnerende groei en geen of mislukte bloei schiet nu weer wortel en maakt nieuwe pseudobulben en stengelscheuten. En zelfs mijn Zygopetalums hebben het overleefd en vormen weer nieuwe bulben. What a difference a good medium makes! :lol:
Good drainage or death!

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 30-06-2017 07:56

Klinkt top! Altijd leuk om een verschil te merken. En idd een medium kan veel verschil maken.
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 30-06-2017 09:59

Goed zeg :)
fijn voor je, als je mos wilt hebben dat groen word dan moet je eens gaan kijken bij een reptielen webshop, daar hebben ze gedroogde mos, in plakken. ik had 1 plak in een 10 liter emmer gedaan, water erbij, kom ik een uurtje later kijken, zie ik dat mijn emmer overloopt.
Dit mos heet oerwoud mos, en zou weer groen moeten worden, dit mos word vaak gebruikt in terrarium,s, om op de wand of takken te doen en je kunt er ook plantjes mee op de tak binden, zo blijven de planten wortel mooi vochtig.
Ik zelf gebruik dit mos nu,bij mijn planten en ze groeien als kool, ik maak een mengsel van bark en mos, bij sommige planten, echt super mos :D
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Epidendrum vermeerderen door stekken (stem cuttings)

Bericht door Michiel Janssen » 28-07-2018 21:11

Michiel Janssen schreef:Ook las ik dat het vermeerderen uit stengeldelen alleen zou werken met groeiende stengels.
Om hier even op terug te komen: het bovenstaande is absoluut waar. Alle epidendrums staan al een paar maandjes buiten en zijn bezig "hard" te groeien. Veel nieuwe scheuten, veel nieuwe wortels, ook aan de keiki's die nog aan de plant zitten. Uitgebloeide stengels maken veel nieuwe zijscheuten aan, tot wel drie per stengel. En dat die afgeknipte stengeldelen. Niet die van vorig jaar natuurlijk maar verse van dit jaar. Alles van een stengel dat nu zo'n beetje op de grond valt of afbreekt groeit uit tot een nieuwe plant door de vorming van nieuwe scheuten op de knopen, zelfs stengeldelen die weken geleden nog niets deden, maken nu ineens scheuten. Ik heb ze niet in een potmengsel gezet maar gewoon tussen de andere orchideeën neergelegd. Knap dat zulke stengeldelen gewoon wekenlang in leven blijven en niet gaan rotten of uitdrogen. Dit "stekken" lukt dus alleen als de planten actief groeien, dat is me inmiddels wel duidelijk. :D
Good drainage or death!

Plaats reactie