Epidendrum bracteolatum

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Epidendrum bracteolatum

Bericht door Kwabbernoot » 18-04-2022 16:09

Toen ik hem binnenkreeg zaten er een paar bloemetjes aan. Daarna twee jaar niet gebloeid en nu bloeit hij voor het eerst hier.
Maar is dit nu nog een Epidendrum of is het tegenwoordig een Encyclia?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij zou 's avonds moeten gaan ruiken. Vorige keer heb ik daar weinig van meegekregen. Misschien toen al te ver uitgebloeid? Ben benieuwd.

Ik vind hem erg mooi.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Epidendrum bracteolatum

Bericht door Marcel van den Berg » 19-04-2022 13:56

Mooie plant Patrick,

Qua groeiwijze en bloemvorm lijkt hij op het eerste gezicht inderdaad tussen Encyclia en Epidendrum in te zitten.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Epidendrum bracteolatum

Bericht door RdB » 23-04-2022 20:00

Uit de namen database van de Catalog of Life:

Epidendrum bracteolatum C.Presl

Name
Epidendrum bracteolatum C.Presl
Published in
C.Presl. In: Reliq. Haenk. 1: 100. (1827).

Checklist status: accepted species
Synonyms and Combinations
= Epidendrum collare Lindl.
= Epidendrum leucopyramis F.Lehm. & Kraenzl.

Dus nog nooit Encyclia geweest! De World Flora Online is het daar roerend mee eens.

De enige Encyclia die hier qua naam op lijkt (leek) is Encyclia bracteata maar dat is een geheel andere plant. Die is ook wel Epidendrum bracteatum genoemd geweest, maar die naam is nooit officieel geaccepteerd omdat deze naam al vergeven was aan een andere orchidee, te weten Rodriguezia bracteata (Vell.) Hoehne. Let op: beide dus bracteata en niet bracteolatum! Maar ik kan mij de verschrijvingen best wel voorstellen.

E.e.a. kun je nazien bij: https://www.catalogueoflife.org/ en bij http://www.worldfloraonline.org/search

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Epidendrum bracteolatum

Bericht door Kwabbernoot » 24-04-2022 12:57

Bedankt voor de info en de links.

Ik had, dacht ik, ergens gelezen dat ze alle niet-"riet" Epidendrums onder Encyclia hadden geveegd. Vandaar mijn vraag.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Epidendrum bracteolatum

Bericht door Kwabbernoot » 18-05-2023 22:03

Dit jaar is er een wat grotere bloemenopbrengst. Ik was nog net op tijd om een paar fotootjes te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie