Oncidium Sweet Sugar.

Ada, Baptistonia, Brassia, Comparettia, Gomesa, Ionopsis, Lemboglossum, Lockhartia, Miltonia, Miltoniopsis, Odontoglossum, Oncidium, Osmoglossum, Psychopsis, Rodriguesia, Psygmorchis, Rossioglossum, Tolumnia, Trichopilia
Plaats reactie
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Oncidium Sweet Sugar.

Bericht door Marcel van den Berg » 06-01-2019 18:08

Één van de best verkrijgbare Oncidium achtige.

Maar dat maakt hem niet minder mooi!
Ik heb hem aangeschaft omdat deze hybride bekend staat als sterke plant die snel een behoorlijke bloemenpracht kan geven.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op 26-10-2019 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 06-01-2019 21:16

Mooie foto!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 07-01-2019 19:45

Mooie plant, als die regelmatig bloeit is het een goede aanwinst,

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 07-01-2019 21:40

Wat is dat toch met die Oncidiums...
Omdat ik geen levende wortels onderuit de pot zag, heb ik de plant voorzichtig uit z'n pot gehaald.
Er is geen enkele levende wortel te bekennen!!
Alleen maar dode (waarschijnlijk verzopen) wortels....

Ook geen nieuwe scheut die wortels kan aanmaken te bekennen... exact het zelfde als een jaar terug bij m'n twinkle....

De volgende keer als ik een orchidee koop ga ik de plant toch echt eerst uit de pot halen....

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 07-01-2019 21:58

Jeetje, en de plant zag er nog wel zo gezond uit. Deze planten komen allemaal rechtsreeks van de kwekers (bij jou om de hoek) en ik denk dat de grote vraag is wat ze met die planten doen voor ze de deur uit gaan? Worden ze in een ander medium gekweekt en voor ze de deur uit gaan in een heel ander type medium gezet? Of worden ze veel te nat gehouden in de tuincentra en orchideeënkwekers waar je die planten kunt kopen?
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 07-01-2019 22:59

Ik heb werkelijkwaar geen idee.
Dit zou één van de meest robuuste Oncidiums zijn.....

Het medium was trouwens zeik en zeik nat, met een sphagnum prop in het hart (de plug)
De wortels die nog aan de plant zitten zijn waarschijnlijk ook dood, maar deze zagen er nog het beste uit...

Op hoop van zegen.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op 26-10-2019 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 07-01-2019 23:44

Die wortels lijken veel op die van mijn wijlen Zygopetalums en je hebt afgelopen zaterdag mijn haat-liefdeverhouding daarmee gehoord. Als het potmengsel zeiknat is, vermoed ik dat dat bij Petrens is gebeurd. Als ze namelijk bij de oorspronkelijke kweker zo met de planten omgaan, zijn ze gauw failliet. Iets anders waar ik me wat bij kan voorstellen is dat de planten als ze voor het laatst worden verpot bij de kweker in een medium worden gezet dat het lang genoeg uithoudt tot aan de verkoop en tegen die tijd "op" is in de betekenis van helemaal vergaan. Dan wordt het een kletsnatte bende en mogelijk veel te zuur en sterven de wortels af. Je hebt de bloemstengel afgeknipt nu? Dat is wel jammer. Misschien was het niet nodig geweest want die pseudobulben bevatten veel reserve. Maar ja, better safe than sorry. Ik zou wel contact opnemen met Petrens en vragen of dit een normale gang van zaken is...
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 08-01-2019 16:05

Ik wil dat de nieuwe scheut zoveel mogelijk energie krijg van de bestaande knollen.
De bloemen onttrekken enorm veel energie aan de plant.
De bloemstengel staat nu in een vaasje :) .

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 12-01-2019 09:15

zonde van de plant. Ik hou ze ook nooit goed hoor, precies door het zelfde probleem wat jij nu ook ondervind, het zijn echte weg gooi planten net als de phal, heb ik het idee, dus er word niet echt lekker met ze om gegaan. het ligt echt niet aan jou hoor, denk dat ze te nat en te koud of noem het maar op worden gehouden en verstuurd.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie