Enige Oncidium (en voormalige Oncidium)

Ada, Baptistonia, Brassia, Comparettia, Gomesa, Ionopsis, Lemboglossum, Lockhartia, Miltonia, Miltoniopsis, Odontoglossum, Oncidium, Osmoglossum, Psychopsis, Rodriguesia, Psygmorchis, Rossioglossum, Tolumnia, Trichopilia
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Bericht door Cor van Honk » 04-01-2019 00:05

Ik herken dat. Sommige Oncidiums zijn moeilijk te vriend te houden als het om water geven gaat. Maar liever af en toe te weinig dan af en toe te veel, want van verzuipen herstellen ze zich maar moeilijk. Vooral de kleinere soorten zijn tamelijk precies in wat ze wel en niet willen. Hebben natuurlijk ook maar weinig reserve om de kuren van hun verzorger op te vangen.

Ik heb een tijd geploeterd om uit te vinden wat Oncidium barbatum nu het fijnst vindt. Een miniatuur soort uit Brazilië met prachtige tweekleurige, grote, bloemen.

Ik zet ze nu net als mijn Sophronites cernua 's winters weg in een glas. En dan wordt je echt beloond met bloemen. Af en toe sproeien zolang het koud is en eens per week een heel klein beetje water op het potje.

Het bijzondere van de bloemen van deze soort is dat ze lang houden en de meest sterke kaneelgeur afgeven die ik ooit ben tegen gekomen.



Afbeelding


Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 05-01-2019 09:55

Leuk plantje maar ook een leuk idee, dat glas, om een 'mini'-atmosfeer te maken,

Ruud

Plaats reactie