Raamvitrine/orchidarium

alles rondom het terrarium en paludarium
Plaats reactie
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Raamvitrine/orchidarium

Bericht door Rob » 20-08-2019 00:15

Het betreft een orchidarium dat al weer een tijdje ter ziele is, want ben al weer diverse keren verhuisd...

Na informatie te hebben verzameld, vooral op Duitse orchideeën sites, besloot ik een orchidarium aan de binnenzijde van het thermopane venster van een weinig gebruikte kamer op het noorden te bouwen.
Op de vensterbank van de kamer bouwde ik een houten bak, schilderde deze, voorzag de bak aan de binnen zijde van vijverfolie, plaatste een verwarmingskabel (om koudegolven op te vangen)en vulde de bak gedeeltelijk met gebakken kleikorrels. Daarop werd een bouwsel van planken geplaatst, zo dat deze aan de kozijnen van het venster aansloot. Voor de kamerzijde liet ik glazen schuifdeuren op railtjes maken, zodat de gehele vitrine van binnenuit bereikbaar was. De openingen tussen de glazen deurtjes werden met zgn. stofstrips (meubelstrips met haren) afgesloten. Met behulp van diverse maten geplastificeerd gaas was het mogelijk om planten neer te zetten/op te hangen. De maten van de vitrine waren 250 x 35 x 100 cm (lxbxh). Omdat het een vrij smalle bak betrof, maakte ik mbv hor materiaal, draadeinden en gaas, draaibare wandrekjes waaraan plantjes gehangen konden worden.

Temperatuur.
De bedoeling was om vooral (koel tot) gematigde nevelwoudsoorten te kweken. Het geplande temperatuur bereik lag tussen 15 en 25 gr. met een dagelijkse gang van 5 graden. Dat lukte vrij goed. In de zomer schoot de temperatuur wel eens uit door de morgenzon, maar er vonden geen drama's plaats. Vorst perioden in de winter leverde wel eens problemen op. Ondanks de verwarmingskabel, koelde de kleine ruimte in de vitrine door het grote raamoppervlak aan de buitenzijde, wel eens sterk af. Met aanhoudende hoge luchtvochtigheid en (ik denk te) slecht drogende planten als gevolg. In koude perioden ben ik zo wel wat planten kwijtgeraakt. :roll:

Luchtvochtigheid.
Dagelijks tussen de 75 en 90 %. Op peil gehouden door water in de bak met kleikorrels, een ultrasone verdamper en individule watergift (dopen enzo). De ultrasone verdampe werd twee keer per dag 20 minuten aan geschakeld, waardoor de planten echt nat werden. Geen watergift door sproeien door nozzles.

Bemesting.
In de bak werd alleen omkeer osmose water gebruikt. Zeer geringe bemesting individueel.

Ventilatie.
Permanent met twee/drie computerfans aangesloten op modelspoor transformatoren om de snelheid te regelen. Zo'n permanente storm vondt ik nou ook niet nodig... :P Evt. verwarmde, drogende kamerlucht kon via ventilatiesleuven in de bak in de bak komen. De vitrine kon ook via een klapvenster met buitenlucht geventileerd worden.

Licht.
Alleen daglicht.


Een paar foto's.

AfbeeldingRaamvitrine

AfbeeldingRaamvitrine

AfbeeldingRaamvitrine

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Raamvitrine/orchidarium

Bericht door Kwabbernoot » 20-08-2019 09:30

Erg mooi. 8-)
Ik heb hier ook aan zitten denken maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen. Een groot nadeel vind ik dat je de planten/bloemen niet kunt zien. Je zit altijd tegen de achterkant aan te kijken. Goed, op het moment dat ze bloeien zou je ze natuurlijk tijdelijk uit de vitrine kunnen halen, maar toch...
Daarnaast zijn mijn vensterbanken niet zo diep dus dan zou ik een heel bouwwerk moeten maken. ;)

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Raamvitrine/orchidarium

Bericht door Bindi » 20-08-2019 09:46

En schimmel krijg je dan ook zo te zien, links boven in de hoek, zie ik zwarte schimmel, daar zou je dan iets op moeten bedenken als je zoiets wilt doen, dat vind ik weer een nadeel van zo,n dichte bak.
Bij mij staan ze al jaren in de venster bank en dat gaat ook prima, veel luchtbeweging krijgen de planten ook op die manier.
Denk inderdaad als je planten hebt die een hoge luchtvochtigheid nodig hebben, dat zo iets wel een oplossing kan zijn, ik heb mijn planten speciaal uit gezocht voor hoe ik ze wil houden, en die moeten dan echt wel soms met een luchtvochtigheid van 50 kunnen, aangezien ik zelf 80 niet zo fijn aan vind voelen ;) :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Raamvitrine/orchidarium

Bericht door Rob » 20-08-2019 12:29

Klopt, op deze manier geniet je minder van de plantjes.
Eigenlijk ben ik er daarom niet uit of mijn toekomstige (terrarium) vitrine in de woonkamer of een onverwarmde slaapkamer komt te staan. Ik woon nu in een super geïsoleerd huis. In de woonkamer een dagelijkse temperatuurgang van 2 of 3 graden. Ik weet niet of dat een succes wordt. In een slaapkamer kan ik iets meer sturen.

Maar ik ben wel verknocht geraakt aan die kleine nevelwoudsoortjes...
Die schimmel in luwe hoekjes is bijna onontkoombaar. Af en toe de hele vitrine schoonmaken is een must.
Ik ben ook altijd blij als ik een kas weer uit ben Bindi! Ook alstaan er mooie plantjes, die hoge luchtvochtigheid werkt benauwend...

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Raamvitrine/orchidarium

Bericht door Bindi » 21-08-2019 11:53

wat je ook kunt doen, is zoals sommige mensen planten in de kelder houden, met extra verlichting er boven.
Of kleinere terrariums met verschillende biotopen. die kun je dan gewoon tegen de muur zetten of zoals ik in een stelage.
Die mini orchideetjes zijn ook erg leuk, heb er eens 1 zien bloeien en dat hele plantje paste in een vingerhoed, heel erg leuk om te zien was dat.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie