rana-orchi-darium

alles rondom het terrarium en paludarium
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

rana-orchi-darium

Bericht door odonto » 01-02-2020 19:55

Dag allen,

ik ga twee hobby's verenigen. Gifkikkers en orchideeën. Vroeger zaten de kikkers in een groot paludarium binnen (120, 50, 140) maar die is na 3 verhuizingen opgedoekt. Nu kriebelt het weer en ga ik de kikkers in mijn kas huisvesten. Padden en salamanders lopen er al rond, dus waarom niet? Voordeel van de gifkikkers is dat ze heel mooi fluiten, zich goed laten zien en gewoon koddig zijn.

Het wordt een open bak (100 bij 65) onder mijn hoge rek; geen glas, maar wel een slotgracht om de lopende fruitvliegen beetje te beperken in hun gewandel, gecombineerd met een 40-50 cm wandje van horregaas erachter, enigszins overhangend, om de kikkers bij het voer te houden (en voor mijn maat 45 te behoeden). Nu is het daar wel donker, varens doen het er nét. Een paar bromelia's zijn echter wel nuttig voor het leggen van eieren, dus met de tip van Kwabbernoot een Sansi full spectrum Ledlamp gekocht van 24 Watt. Wat een puist licht!!! Dus wordt het wellicht ook een orchidarium; het is daar beneden veel koeler en vochtiger dus ruimte voor andere soorten..... Dracula's enzo. Suggesties worden op prijs gesteld (winter 10-14 graden 's nachts, 14-18 overdag schat ik nu. En zeer vochtig. Zomers tot 25 graden denk ik).


De werkzaamheden onder het rek om de boel te egaliseren voor de slotgracht kostten twee dagen spierpijn. De vierkante slotgracht zelf (gootdelen met haakse verbindingstukken verlijmd) leg ik morgen. Testen of ie waterdicht is. De lamp heeft zogenaamd gericht licht, maar er moet een reflector bij om niet de hele kas van onderen te verlichten. Maar omdat een parapluutje tegen lekwater wel nodig is moest ik toch aan de bak.
Een plastic bak wordt de waterbak voor de kikkervissen (als de ouders niet de slotgracht uitzoeken...), met daaroverheen wat stukken hout met bromelia's. Simpel pompje om het water langs filterwatten te laten lopen. Rondom, ik denk nu hangend buiten bereik kikkers maar nog wel in het licht, takjes/bakjes met mos en orchideeën.

Ik vermoed dat de meeste planten (bromelias) het goed doen in deze opzet; licht is voldoende ( op basis van ervaring met het paludarium) en veel ventilatie. Zomers wordt interessant; moet de lamp dan nog aan en/of is een 12 Watt lamp voldoende. Wat de orchideeën doen is afwachten, is ook niet een vereiste dat er veel orchideeën groeien. Elke mooi plantje is goed, een orchidee die het anders niet doet boven in de kas is een bonus.

Zodra het er fotowaardig uitziet (de ruimte er omheen ziet er nu niet uit, nou ja, als een bouwput...) ga ik wel een rapportage starten. Maar ik verwacht de kikkers niet binnen 3 maanden....


Groet Michiel
,

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: rana-orchi-darium

Bericht door Kwabbernoot » 02-02-2020 15:33

Leuk. Ik ben benieuwd naar de foto's. En een beste puist licht is het inderdaad wel maar ik vind het wel een erg mooi en prettig licht. Ik gebruik zelf de 40 Watt versie. 8-)

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: rana-orchi-darium

Bericht door Bindi » 04-02-2020 07:58

Leuk en ik ben zeer benieuwd naar de fotoś . ben gek op kikkertjes :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: rana-orchi-darium

Bericht door odonto » 06-02-2020 08:55

Rectificatie; het wordt helemaal niet zo koud op de bodem van de kas. Blijkbaar hebben de voorgaande jaren de bodem zo opgewarmd dat het nog steeds 13-14 graden is 's nachts. Sterker nog, het verschil met overdag is gering; 14-15 graden..... Leuk voor de kikkers, maar of orchideeën dit leuk vinden? Verschillen zullen in de zomer wel groter worden denk ik, maar soorten die houden van grote afkoeling hoef ik niet te proberen.

De slotgracht ligt ondertussen op 2 mm na waterpas en is waterdicht, nu de lamp maar eens voorzien van reflector annex paraplu.

groet Michiel

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: rana-orchi-darium

Bericht door Rob » 07-02-2020 16:38

Leuk!
Fototje? (Ook de aanleg is leuk om te zien) :)

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: rana-orchi-darium

Bericht door odonto » 09-02-2020 19:40

Ha Rob,

die foto's komen nog. Proces loopt langzaam (geen tijd om er echt weer eens lekker aan te werken); beetje bij beetje. Zodra de lamp hangt is het voldoende fotogeniek denk ik voor een serie.


groet Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: rana-orchi-darium

Bericht door odonto » 06-04-2020 22:02

Jullie kennen het vast wel;

" dat kan niet misgaan" ….

Mijn slotgracht, geplakt met profi-PVClijm, was toch niet helemaal waterdicht :oops: . Niet tot aan de rand, en dat is wel nodig om het mooi te laten worden. Tuurlijk had ik um al wel waterpas gelegd, mijn anti-uitspring hekje voor de kikkers erom heen gespannen……. Heel tevreden was ik, blij dat het zo soepel ging. Maar ja, dan loopt het langzaam leeg, mag je de opstelling afbreken, drogen en proberen die randjes alsnog dicht te krijgen.
Dat is nu gedaan, dus komend weekend gaan we opnieuw aan de slag. Ondertussen hangt de lamp wel, met wat orchideetjes op blok eronder. Die "enorme puist licht" is dan toch ineens best weinig als de zon boven in de kas schijnt…
Fotootjes laten op zich wachten. Maar van uitstel komt geen afstel.

groet Michiel

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: rana-orchi-darium

Bericht door Rob » 10-04-2020 09:51

Afbreken... :? Das niet grappig.
Veel succes (en geduld)!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: rana-orchi-darium

Bericht door RdB » 22-05-2020 20:51

En? gelukt? Mag hopen van wel...

Ruud

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: rana-orchi-darium

Bericht door odonto » 24-05-2020 22:09

Yep

springen nu drie tricolortjes rond. Fotootjes zijn er ook, maar ik heb niet de rust ze eens met die omweg te posten.

Ik zou het nu overigens heel anders doen, die bak, maar dat ga ik met de fotoos dan eens uitgebreid beschrijven.

groet Michiel

Plaats reactie