Eindelijk weer tijd ...

Laat even wat van je horen als nieuw lid.

Plaats reactie
Willem G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-10-2020 11:02

Eindelijk weer tijd ...

Bericht door Willem G. » 01-10-2020 11:41

Beste orchideeënliefhebbers,

Na een hele lange tijd weer terug op dit forum. Een drukke baan en een druk sociaal leven zorgden ervoor dat de plantjes naar de achtergrond geraakten. Sterker nog, veel planten lieten te leven (vooral toen een dierbaar familielid gedurende vier jaar langzaam uit het leven gleed en extra zorg en tijd vroeg (en kreeg!)). Lage temperaturen in de kas (tot net voorbij het vriespunt) en droogte leverden een kaalslag op in mijn collectie. Kortom verwaarlozing alom.
Maar ... , dat leverde wel nieuwe inzichten op en een assortiment soorten op die letterlijk niet 'kapot te krijgen' was. Vanuit die collectie 'cactussen' ben ik weer langzaam bezig om een nieuwe verzameling op te bouwen onder het motto 'klooien met planten'.
Opvallend is dat planten uit de volgende soorten(groepen) overleefden: o.a. Dockrillia's, Dendrobiums, Cymbidiums, Coelogynes, Leptotes, Pleiones, Cypripediums ... 's Zomers staat vrijwel alles in weer en wind buiten; diverse soorten hangen in de appelbomen; van schermen trek ik mij niets (meer) aan. Diverse soorten hebben de afgelopen drie zomers in de brandende zon gestaan of gehangen, ook de soorten waarvan altijd wordt gezegd dat je moet schermen.
Van deze 'hardy orchids' heb ik de verspreidingsdata opgezocht + de klimaatgegevens van de dichtstbijzijnde vliegvelden. Aan de hand daarvan bepaal ik nu grosso modo het 'klimaat regime' in mijn kasje. Het komt erop neer dat de temperatuur in de winter mag zakken naar een minimum van +3° C. op de tabletten en +1° C. op de grond. Net vorstvrij dus. De 'moesson-soorten' krijgen half jaar (zomer) kleddernat en een halfjaar (winter)(vrijwel) droog. Klinkt streng (en dat is het ook!), maar ze doen het er maar mee!
Steeds meer planten beginnen weer te bloeien, zeker nu ik vrijwel alle planten 'met een handomdraai' kraanwater kan geven. bemesting krijgen ze via regenwater, weinig droge koemest in het voorjaar en 'Agapanthus-mest (7-14-28) op het eind van de zomer.

Als je ook zo 'streng' kweekt zou ik graag met je in contact komen. Geef maar een gil.

Met een hartelijk groet,

Willem G.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Eindelijk weer tijd ...

Bericht door odonto » 02-10-2020 21:23

Ha Willem,

mooi verhaal. Ik ben geen strenge kweker (nog te veel plantjes uit erfenissen uit allerlei klimaten) maar ik steun je aanpak volledig. Succes ermee!

groet Michiel

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Eindelijk weer tijd ...

Bericht door RdB » 03-10-2020 21:39

Interessant verhaal. Ook mijn collectie heeft afgelopen jaar een beroerde periode gekend met veel te weinig aandacht en verzorging. Ben van plan ook een lijst te maken van wat nou wel overleefd heeft en waar vandaan dat komt, maar zo op het eerste gezicht zie ik er nog geen lijn in. Ik kweek in huis, dus veel verschillende klimaten, 's zomers speelt veel buiten).

De gembers en bromelia lijken niet onder de verwaarlozing geleden te hebben, die kunnen wel tegen een stootje.

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Eindelijk weer tijd ...

Bericht door Bindi » 12-10-2020 07:08

Ik kweek ook in huis en vond dat ze het dit jaar niet best deden , weinig bloei, maar ook hier weinig tijd gehad voor de plantjes vanwege rug klachten en te veel werk , dus kon ook aan mij liggen , dat ze minder aandacht kregen dan de jaren er voor .
2 Cymbidiums naar binnen gehaald , gingen dood buiten , staan nu op de kast en doen het beter dan buiten.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Eindelijk weer tijd ...

Bericht door RdB » 21-10-2020 19:27

Mijn Cymbidium spelen nog fijn buiten. Ik wacht meestal tot de nachtvorst dreigt of de bloemstengels zich goed ontwikkelen,

Ruud

Willem G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-10-2020 11:02

Re: Eindelijk weer tijd ...

Bericht door Willem G. » 29-10-2020 15:19

"A little TLC" doet wonderen ... Gisteren de kas winterklaar gemaakt en vrijwel alle planten die nog buiten stonden in de kas geplaatst. Laat de winter nu maar komen ...

Groetjes,

Willem G.

Plaats reactie