hoi allemaal!

Laat even wat van je horen als nieuw lid.

Plaats reactie
Joke
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-08-2022 22:21

hoi allemaal!

Bericht door Joke » 16-08-2022 22:41

Hoi allemaal,
mag ik me even voorstellen? Ik kweek al jaren orchideeen en zat ook nog in het orchudeeenforum van het NOV tot dat werd opgeheven. Ik dacht dat ik het wel zonder forum af kon en heb dat dus al die tijd gedaan, maar ik moet zeggen dat ik jullie als mede-kwekers toch gemist heb...
In de eerste instantie was ik dol op Cattleya 's en Laelia 's, helaas worden die dusdanig belaagd door wolluis en dopluis die ik er maar niet uit krijg dat ik ben overgestapt op andere soorten, met name mijn Stanhopea 's en Brassavola 's doen het enorm goed, ik heb nu een S. tigrina met 8 bloeischeuten!
Ook de koele Dendrobiums zijn geweldig, maar ik heb er verder natuurlijk nog van alles en nog wat bij.
Het zal heerlijk zijn om weer jullie berichtjes te lezen en jaloers te zijn op de mooie foto 's die geplaats worden!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: hoi allemaal!

Bericht door Kwabbernoot » 17-08-2022 12:59

Welkom Joke. Het forum is de laatste tijd nogal stil. Ik hoop dat het na de vakantie weer wat aantrekt. Dat is ook de tijd dat veel planten weer gaan bloeien. Nieuwe leden helpen daar hopelijk ook bij.

Heb je een kas of ben je een vensterbank kweker?

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: hoi allemaal!

Bericht door Marcel van den Berg » 17-08-2022 16:18

Welkom (terug) Joke!

Het is inderdaad rustig het forum, dit heeft deels te maken met de vakantie.

Ik ben benieuwd naar je bijdragen en de planten.

Zelf heb ik het afgelopen jaar een heel aantal Cattleya achtigen erbij genomen.
Ik vind ze geweldig!

Joke
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-08-2022 22:21

Re: hoi allemaal!

Bericht door Joke » 17-08-2022 19:07

Dank je voor jullie leuke reacties!
Ben ik een vensterbankkweker? Ik weet niet hoe ik mezelf met noemen.
In de zomer heb ik veel planten buiten, de andere staan in mijn serre van 3 x 4 m die helemaal openstaat, daar kan ik ook schermen.
In de winter staan de planten overal; in mijn serre die ik net vorstvrij hou, in de koele keuken, mijn huiskamer en slaapkamer, alle temperatuurgradaties, en heb ook een paludarium waar ik mijn vochtige warme jongens als Bulbophyllums overwinter.
Ik hoop dat veel mensen weer actief worden, het forum van het NOV is indertijd ook gestopt omdat ze vonden dat er niet genoeg gereageerd werd en dat was echt zonde, want als je een vraag had werd er altijd heel leuk door meerdere mensen gereageerd.
Ik ben ik elk geval van plan een actief lid te worden!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: hoi allemaal!

Bericht door Marcel van den Berg » 18-08-2022 19:58

Leuk om te horen hoe je jouw planten hebt staan.
Hier staan ze nu ook allemaal buiten, dat doet ze goed.
s' Winters staan ze door het hui verspreid, ieder plantje heeft z'n plekje.
Sinds vorig jaar heb ik een kas, maar ik heb nog geen tijd gehad om deze op te knappen.
De kas is een beetje vervallen en ik wil er o.a. een scherm in plaatsten.
Er hangt nu wel sinds kort een thermometer in, afgelopen weer was het er 57 graden :lol:
Dus daar kunnen voorlopig nog geen planten staan.

Persoonlijk vond ik het geen slimme actie om het NOV forum te stoppen.
Het forum boordevol waardevolle ervaringen en handigheidjes van andere hobbyisten, dat moet je niet weg gooien maar koesteren!

Hopelijk wordt het wel weer wat drukker, maar het gros van de mensen die ik ken zitten alleen op facebook en instagram...

Joke
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-08-2022 22:21

Re: hoi allemaal!

Bericht door Joke » 18-08-2022 22:51

Misschien weet je het al, maar er bestaan mechanische raamuitzetijzers die op temperatuur werken. Die stel je in, en wordt het warmer gaan ze open, erg handig als je ramen bovenin je kas heb., Het zorgt voor een goede beluchting en ventilatie. Kan handig zijn eraan te denken als je de kas gaat opknappen.
Heb ze zelf ook en durf nu makkelijker weg te gaan omdat ik weet dat de temperatuur niet teveel gaat oplopen.
En ja, zo jammer dat het forum weg is...

Plaats reactie