Cryptanthus glaziovii

kweken, ervaringen, problemen/ziektes en meer
Plaats reactie
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Cryptanthus glaziovii

Bericht door RdB » 18-03-2017 23:20

Zo, hoogste tijd om dit deel in te wijden.

Naast orchideen heb ik Bromelia's waaronder o.v.a. (=onder vele andere) Cryptanthus (en Billbergia, Aechmea, Tillandsia,....).

Nu zijn de meeste rozet vormende bromelia's monocarp. Dat wil zeggen: groeien, bloeien, zaadzetten en daarna doodgaan (dus nooit een tweede bloei). Vele (maar lang niet alle!) bromelia's vormen voor het zover is jonge plantjes vanuit de basis, die ofwel gelijk op de hoofdstam zitten of op soms lange uitlopers (=stolonen) gevormd worden.
Maar een enkele ontspingt de monocarpale dodendans en vormt hoger op de groeiwijze toch een nieuwe kop. Een voorbeeld is mijn Cryptanthus glaziovii.

Cryptanthus zijn meestal (voor een bromelia tenminste) kleine tot zeer kleine planten (en da's prettig, want ook mijn vensterbanken lijken elk jaar weer te krimpen :twisted: ) die meestal van vocht en schaduw houden. De bloei is leuk maar weinig spectaculair, in geen verhouding tot de bekende cultivars van b.v. Aechmea of Vriesea. De naam Cryptanthus betekent zoveel als 'de verborgene', passend bij de weinig spectaculaire bloei in de schaduw van het regenwoud. Dan val je inderdaad niet gauw op.

Op bijgaande foto's is echter te zien hoe de C.g. er uitziet. Wat macro's van de bloei en dat mijn C.g. een nieuwe kop gevormd heeft:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruud

arpad
Berichten: 27
Lid geworden op: 08-03-2017 20:25

Bericht door arpad » 19-03-2017 11:58

erge mooi ruud,ik had tot vorig jaar nog een Alcantarea imperialis maar door mijn stomme fout te laat binnen gezet voor de winter baal er nu nog van :?

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 19-03-2017 15:47

Te laat binnen gezet of te laat je huis er overheen geplaatst?? :D
Die dingen worden immers aardig groot, maar zeer imposant als ze bloeien,

Ruud

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 21-03-2017 08:47

Mooi, kan je die makkelijk kopen in b.v. Tuincentrum? :oops:
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 25-03-2017 20:41

Nu weet ik het niet, maar toen ik nog een jong blommetje was, kocht ik ze ook in het tuincentrum, natuurlijk vast niet dezelfde als die hier staan, maar ze hadden wel deze leuke plantjes :)

Groetjes bindi
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 25-03-2017 22:34

Ik zie ze zelden aangeboden. De meeste ruil ik bij de BCG (Bromelia Contact Groep)

Ruud

Plaats reactie