Bevestigen op kurk

kweken, ervaringen, problemen/ziektes en meer
Plaats reactie
turtleboy
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-09-2020 16:46

Bevestigen op kurk

Bericht door turtleboy » 24-09-2020 17:48

Heb sinds kort een paar tillandsia plantjes en wil die op kurk bevestigen.
Wil deze niet plakken dus hoe doen jullie dat?

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Bevestigen op kurk

Bericht door RdB » 25-09-2020 21:50

Neutrale, transparante, siliconenkit. Maar op de Bromelia club (BCG) zijn er veel meningen en oplossingen. Zorg in ieder geval voor een watervaste, elastisch blijvende lijm/kit. Een epoxy gaat dus niet werken, net zo min als een D4 houtlijm. Met verschillende montage kitten heb ik ook slechte ervaring. Soms zet ik ze mechanisch vast met een draadje, maar alleen als het een snel groeiende Tillandsia betreft (nou ja, snelgroeiend in Tillandsia termen..). Als je de lijm/kit lelijk vind gelijk instrooien met turf of zo, werkt goed camouflerend. Na verlijmen zorgen dat plant en substraat zeker 24uur niet bewegen. Probeer bij het verlijmen een deel van de Tillandsia 'omvattend' te verlijmen. Dan heeft de kit nog steeds grip, ook als de hechting tussen plant en lijm verloren gaat.

Dé idelae oplossing hebben we echter geen van allen!

Overigens zou de ouderwetse, azijnzure, siliconen kit beter moeten zijn. Hecht beter en is beter watervast. Maar ik ben lui en gierig: die moet ik ergens gaan kopen en die neutrale neem ik mee van het werk... Overgeschoten kokers van de productie..

Ruud

turtleboy
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-09-2020 16:46

Re: Bevestigen op kurk

Bericht door turtleboy » 26-09-2020 10:56

Oké bedankt voor je reactie Ruud denk dat ik de plantjes ga vastzetten met (vis) draad lijm lijkt me geen goed idee .Als alles klaar is plaats ik wel een foto.

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Re: Bevestigen op kurk

Bericht door Henk K » 25-10-2020 17:54

Ik zet de Till. altijd met vis draad vast

Plaats reactie