Neottia ovata: Grote keverorchis

Soorten die in ons klimaat voorkomen/groeien
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Neottia ovata: Grote keverorchis

Bericht door RdB » 09-04-2017 20:34

Ze zijn er weer! De Grote keverorchis in mijn eigen tuin. Het woord grote kun je overigens beter vervangen door de 'minder kleine' (t.o.v. de Kleine keverorchis) want ze blijven nogal klein. Spectaculair zijn ze ook al helemaal niet. De bloempjes zijn klein en groen. Toch ben ik er blij mee. Ooit kwamen en één of twee op, ik snapte niet goed wat het moeten zijn. Een soort Weegbree met lijnnervig blad, ik hoopte natuurlijk op een orchidee maar daartoe moest hij eerst bloeien. Nu, na enige jaren zijn het er honderden. En nee, spectaculair zijn ze zelfs dan niet. Je moet de bezoekers er echt op wijzen. Maar het is wel de enige vindplaats in de verre omgeving dus ik blijf er lekker trots op:


Afbeelding

Zo zien ze er nu uit. Je krijgt gelijk een beeld van de kwaliteit van mijn grasveld. Vol mooie bloemplanten en mos, en her en der een grassprietje. Soms roep ik dan ook "Help, er staat gras in mijn onkruid!"

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 09-04-2017 23:25

Hier ben ik wel jaloers op hoor. Rietorchissen en brede wespenorchissen in een tuin, dat lees je wel vaker maar de grote keverorchis die spontaan in je tuin opkomt, dat is volgens mij toch wel bijzonder, al weet ik natuurlijk niet hoe groot jouw tuin is. Waaruit bestaat de ondergrond? Ik ken ze van de Maasvlakte waar ze in redelijk schrale zandbodem staan, o.a. in een bos, slootrand en open grasland tussen de vleeskleurige orchissen en moeraswespenorchissen. Het is inderdaad een niet erg opvallende soort maar de bloemvorm vind ik wel mooi. Ook bijzonder is dat de hele bloem niet verwelkt na bevruchting. Het vruchtbeginsel groeit uit tot een vrucht terwijl de bloemblaadjes gewoon blijven, waarschijnlijk omdat ze bladgroen bevatten en dus meedoen met de fotosynthese.

Afbeelding Afbeelding
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 10-04-2017 13:12

Honderden keverorchissen in je tuin?
Gaaf zeg Ruud!

Van de grasmat is zo te zien weinig meer over, maar dit is toch veel leuker dan zo een strak biljartlaken :D

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-04-2017 15:31

Leuk zeg en mijn tuin is ook lekker natuurlijk :lol: Alleen helaas geen enkele orchidee.
Maar volgens mij groeien orchideeen niet zo op klei grond van de wadden zee.

gr
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 10-04-2017 19:41

Groeien op klei is voor de meeste planten geen uitdaging en daar worden inheemse orchideeën niet blij van want die kunnen op klei de concurrentie met grassen en kruiden niet aan en worden dan simpelweg overwoekerd.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 10-04-2017 21:00

Mijn tuin is voor Haagse begrippen vrij groot: 2000m2. De tuin ligt op een terp in de uiterwaarden (vroeger, nu binnendijks). De grond is er overigens niet eens echt arm. Naast de Sleutelbloemen (die nu bijna bloeien) groeien er veel paardenbloemen en boterbloemen. Fluitenkruid en Grote berenklauw rukken echter snel op en probeer ik met maaien (zo vanaf begin augustus) in te dammen. Tevergeefs. Op het veldje staat verder wat hoogstamfruit.
Grappig is dat op het naastgelegen grasveldje, ook in geen jaren en jaren bemest, geen enkele Neottia staat. Sowieso staat daar een andere flora (met uitzondering Paardenbloem en Kruipende boterbloem). Daar breidt de Kievitsbloem zich goed uit. Maar die is daar in eerste instantie gepoot.

Ruud

ps.: je linkerfoto laad heel mooi het diepgroene honingspoor zien.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-04-2017 00:03

Je hebt gelijk, echt arm hoeft het niet te zijn. Wel enigszins kalkrijk denk ik. Als ik de plaatsen in ogenschouw neem waar ik ze heb gezien in Nederland, België, Zweden en Spanje dan was kalk altijd aanwezig in de bodem, als is dat niet iets wat je ziet als je naar de bodem kijkt. Soms kun je het afleiden uit de aanwezige vegetatie. Op de Maasvlakte ken ik een plek waar ze in een bosperceel groeien die bestaat uit o.a. esdoorn en hazelaar. Dis was van oorsprong een donker bos door de dichte kroon als de esdoorns inmaal goed in het blad zaten en met een flinke laag dode bladeren. Zo donker dat er nauwelijk te fotograferen viel. Er stonden gek genoeg ook enkele bijenorchissen maar die kwamen niet tot bloei. Een paar jaar geleden is het bosperceel behoorlijk uitgedund, dus ik volg daarvan de invloed op de grote keverorchissen. De andere plaatsen waar ik ze van ken zijn open (schraal)grasland tot hooigrasland. In de heemtuin bij de Tenellaplas staan er ook veel.
Voor Haagse begrippen is 2000 m² inderdaad veel. Dat kost klauwen met geld hier. Daar zetten ze met gemak 15 huizen op (met een minituintje). En veel Hagenezen zullen het moeten doen met slechts een tuintje op hun buik.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 11-04-2017 08:32

Pas was ik bij iemand van de VOV waarbij de grote keverorchissen ook spontaan zijn opgekomen, maar daar was het milieu ook redelijk optimaal voor. (dat was wel op kleigrond trouwens).

Het enige wat nu bij mij spontaan opkomt zijn kleine ereprijs, paardensla en paarse dovenetel...
Toevallig van de week het gazon bemest (20m²)

Ik ben hard aan het sparen voor een huis met grote (heem)tuin en alpinekas :D .
Het is wel een langetermijnproject maar toch, ik ben nog jong :lol:.

Voor die tijd nog even zorgen dat ik genoeg winterharde orchideeën in grote bakken heb staan.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 11-04-2017 15:35

Ook al aan het sparen, wij ook en wij zijn al een tijd bezig om op de plaats te komen waar we willen wonen, het moet vooral een flinke lap tuin hebben, en dan komt er een koude kas en een kas voor mijn Cattleya en aan verwanten, we zitten nu wel op de plek ongeveer,maar nu het huis en de lap grond nog :lol:
tuin die ik nu heb is niet erg groot ong een 4 meter lang en 3 breed.

Groetjes bindi
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 11-04-2017 16:03

We zijn ook aan het sparen, of ooit de lotto winnen, een kasje hebben is altijd leuk :lol:
Groetjes Anitaz

Plaats reactie