Diversen orchideeën in de tuin.

Soorten die in ons klimaat voorkomen/groeien
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Kwabbernoot » 09-03-2020 18:53

Heb je die ophrys en tongorchis in de grond staan of haal je die elke winter naar binnen? Ik heb eigenlijk geen idee of die winterhard zijn.

Als de corona-toestanden wat minder worden ga ik hopelijk binnenkort nog naar Sicilië op zoek naar orchideeën.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Marcel van den Berg » 09-03-2020 19:37

Kwabbernoot schreef:
09-03-2020 18:53
Heb je die ophrys en tongorchis in de grond staan of haal je die elke winter naar binnen? Ik heb eigenlijk geen idee of die winterhard zijn.

Als de corona-toestanden wat minder worden ga ik hopelijk binnenkort nog naar Sicilië op zoek naar orchideeën.
De Serapias en Ophrys zijn matig winterhard, dus ze kunnen aardig wat vorst hebben.
Ze komen veelvoudig voor op de hoogvlaktes in Noord Spanje, en daar kan het ook behoorlijk koud worden.
Wel kunnen de planten schade krijgen van een later vorstperiode, door schade aan het blad kan de plant het jaar erop dan een stuk kleiner zijn.
Maar ze kunnen wanneer ze in goede conditie zijn, meer hebben dan dat over het algemeen gezegd wordt.
De planten staan in ingegraven vijvermandjes, hierdoor hebben de planten de voordelen van planten in de volle grond en kan ik ze indien het echt nodig is makkelijk uit de grond halen.
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op 09-03-2020 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Kwabbernoot » 09-03-2020 20:32

Kan dat gewoon in de tuin of moet je daar een speciaal plekje voor aanleggen? En waar moet dat plekje dan aan voldoen? Kalkrijk, goede drainage, half schaduw en dat soort dingen?

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Marcel van den Berg » 09-03-2020 21:06

Zelf heb ik een stuk ingericht voor deze planten.
Ik noem het de grindhoop, het is een verhoogd bed met een lichte helling richting het zuiden.
Het bestaat uit een mengsel van zand, tuinaarde en kalksplit, allemaal bij de lokale bouwmarkt vandaan.
Veel ruimte heb je niet nodig, de hoop meet +- 1,5 x 1,2m.
Het mag ook best iets vochtiger zijn, maar absoluut geen turf.
Een ander lid van de VOV heeft al meer dan 10 jaar succesvol Ophryssen in een zandige kleihoop staan, maar wel op een heuveltje zodat er geen water kan blijven staan.

Dus in de winter mag er absoluut geen water blijven staan en in de zomer mag het best wat droger zijn, maar het zijn natuurlijk geen cactussen.
In de zomer staat de grindhoop vol in bloei met Campanula rondifolia, struiktijm en lavendel.

Volle zon is prima, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de planten die je plaatst.

Je kunt de planten ook in potten houden, maar dit vereist wel wat meer aandacht.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Kwabbernoot » 09-03-2020 21:27

Top. Bedankt voor de info.
Eens kijken wat er mogelijk is in mijn tuin. Richting het zuiden zal wel wat lastig worden zonder bomen te moeten kappen.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Marcel van den Berg » 09-03-2020 21:34

Mijn planten krijgen een uur of 6 directe zon, dat geeft misschien wat meer mogelijkheden.
Ook is het belangrijk dat de plek wel ietwat beschermd (luw) is, zodat er een soort microklimaatje ontstaat.
Bij mij word de hoop aan 2 kanten afgeschermd met een klimophaag en een hulststruik.

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Gert29 » 22-03-2020 16:36

Heel mooi Marcel.
Leuk dat het zo goed lukt met het zaaien.
Ophrys lijkt mij heel moeilijk om te kweken laat staan te zaaien.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Marcel van den Berg » 23-03-2020 19:56

Bedankt Gert,

Je moet het even door hebben, ze zijn inderdaad erg gevoelig voor fouten.
Als je eenmaal een infectie hebt kun je de plant weggooien.

Maar het brengt ook wel een grote voldoening met zich mee als het wel lukt. :D
En al doende leert men, omdat ik ze zelf zaai heb ik genoeg planten om verschillende cultuurmethoden uit te proberen.

Het ziet ernaar uit dat ik voorlopig niet naar Zuid Europa kan om de planten te bewonderen, dan maar ik quarantaine met mijn eigen plantjes.
Vandaag nog een paar plaatjes geschoten.

De Ophrys forestieri is weer wat verder, de 2e staat ook inbloei en de 3e komt eraan.
Afbeelding
Afbeelding

De Ophrys speghodes gaat hard, de 2e plant staat ook in bloei.
Ik heb de planten bestoven, hopelijk kan ik ze weer succesvol vermeerderen.
Afbeelding

Vorig jaar heb ik een aantal zaailingen tegen Orchis quadripunctata bolletjes geruild, de eerste staat in bloei.
Ik betwijfel nog of ik ze ga bestuiven of dat ik nog een jaartje wacht.
Afbeelding

Echt juweeltjes :D
Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Marcel van den Berg » 18-04-2020 11:13

Nog eentje dan,

Herorchis morio subsp. picta, een zuidelijke variant van onze eigen inheemse Harlekijn.
In vergelijking met de inheemse soort kan hij wat droger staan, maar de planten zijn wel gevoeliger voor vorst.

Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Diversen orchideeën in de tuin.

Bericht door Marcel van den Berg » 10-05-2020 21:40

Gisteren weer even naar Judith Prins geweest.

Ik heb een zuivere Calanthe striata gehaald, een exemplaar met opvallend grote bloemen.
De bloemen hebben ieder een doorsnede van +- 5cm.
Hij geurt ook heerlijk fris.

Mijn hele Calanthebak heb ik overigens een reset gegeven.
De wortels van de klimophaag hadden de weg naar binnen gevonden en hadden dus alles voeding en vocht weggenomen. De klimopwortels hadden zich volledig om de calanthe wortels heen gewikkeld, een aantal hebben hierdoor geen nieuwe scheuten aangemaakt.

Afbeelding

Ook heb ik een Cypripedium emil gehaald.
Het is een kruising van C. calceolus en C. parviflorum.
De plant is 1,5 keer groter dat de C. parviflorum die ik ook heb staan.

Ik heb de plant in een stenen pot gezet, dan kan ik de plant indien nodig verplaatsen.
Mijn C. parviflorum en C. ulla silkens zijn ook weer boven maar zullen dit jaar niet bloeien.
Ik zal ze dit jaar wat meer aandacht geven. :D

Afbeelding

Verder staat de eerste Serapias alweer in bloei.
Wanneer deze volledig in bloei staat zal ik een foto plaatsen.

Plaats reactie