beginnen de planten al uit de winter dip te komen.

Soorten die in ons klimaat voorkomen/groeien
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

beginnen de planten al uit de winter dip te komen.

Bericht door Bindi » 24-01-2018 19:18

vind de buiten orchideetjes zo leuk, maar ben er zelf nog niet aan begonnen, ik ga er dit jaar ook een aan beginnen. Welke raden jullie aan, die niet duur zijn en makkelijk, ze komen dan in de half schaduw te staan.
Zijn ze bij jullie inmiddels aan het uit lopen ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 24-01-2018 19:58

Wat versta je onder buitenorchideetjes?
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 25-01-2018 09:36

Winterharde orchidee bedoel ik :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 22-02-2018 14:51

Mijn C. tricarnata liet zijn nieuwe neuzen alweer zien, gauw maar weer overdek met aarde.
Vooral met de verwachtte vorstperiode kunnen de nieuwe uitlopers kunnen beschadigen/doodvriezen.
Komende weken ga ik denk aan de slag met vliesdoek om een aantal gevoelige planten te beschermen.

Ook zie ik dat de neuzen van de Dactylorhiza's aan het uitlopen.
1 plant is al erg ver, deze zal ik ook beschermen tegen de vorst.

Verder heb ik een boel zaailingen die tijdens de vorstperiode de berging in gaan.

Maar even voor jou Bindi:

De orchidee die het altijd wel doet mits de grond nooit uitdroogt: Bletilla striata

Sommige Dactylorhiza soorten kunnen zich goed in de tuin gedeien mits je de grond goed hebt voorbereid (nooit droog en toch goed vochtdoorlatend.)
In de volle grond hebben tuinorchideeën helemaal geen extra bemesting nodig, het is juist goed om de grond zo veel mogelijk met rust te laten zodat de mycorrhiza schimmels hun werk kunnen doen.

Verder kun je kijken naar bijvoorbeeld Calanthe discolor of de C. takane hybrides, deze planten kunnen vorst goed verdragen (vanaf temperaturen onder de -7 even afdekken)
Deze planten groeien goed op plekken waar hosta's en varens het ook goed doen.

Er zijn zat andere soorten die je afhankelijk van de ligging en grondsoort in de tuin kunt zetten.

Je kan de planten ook in potten zetten, maar dan zijn de planten we kwetsbaarder voor vorst en droogte.

Plaats reactie