Himantoglossum hircinum

Soorten die in ons klimaat voorkomen/groeien
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Himantoglossum hircinum

Bericht door Cor van Honk » 14-06-2021 12:12

De bokkenorchis Himantoglossum hircinum op een zanderig bouwterrein in Vlissingen.
Wat op de dijk stond is door het waterschap weg gemaaid.


Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door Kwabbernoot » 14-06-2021 13:29

Prachtig!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door RdB » 16-06-2021 16:10

Geweldig exemplaar!

Tja, waterschappen, gemeentes, provincies en aanverwant dijk- en bermbeheer zullen het nooit leren. Het werk wordt zo goedkoop mogelijk uitbesteed dus de loonwerker moet ze snel mogelijk werken. Met alle gevolgen van dien.

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door Cor van Honk » 16-06-2021 20:28

Wat ook de reden, het waterschap schiet tekort en met planten op de rode lijst is tekortschietend toezicht zelfs een misdrijf waarvoor de EU een boete kan opleggen op basis van richtlijn 2008/99/EC.
Dat moet nu gewoon een keer gebeuren. De reactie van het waterschap was toch een beetje dat hun mensen goed werk leveren. Lak aan de regels, boven de wet. Bestuurlijke proleten. Ontluisterend.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door RdB » 17-06-2021 20:44

Daar ben ik het va harte mee eens,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door Michiel Janssen » 19-06-2021 10:31

Cor van Honk schreef:
16-06-2021 20:28
Wat ook de reden, het waterschap schiet tekort en met planten op de rode lijst is tekortschietend toezicht zelfs een misdrijf waarvoor de EU een boete kan opleggen op basis van richtlijn 2008/99/EC.
Dat moet nu gewoon een keer gebeuren. De reactie van het waterschap was toch een beetje dat hun mensen goed werk leveren. Lak aan de regels, boven de wet. Bestuurlijke proleten. Ontluisterend.
Helaas worden veel inheemse orchideeënsoorten sinds 1 januari 2017 niet langer beschermd door de nieuwe Wet natuurbescherming. Echter, de bokkenorchis is wel beschermd dus je kunt er aangifte van doen. Ik zou dat pas doen nadat je contact hebt gehad met de betrokkenen (terreineigenaar en groenbeheerder) en het er niet op lijkt dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Uiteindelijk zijn de orchideeën meer gebaat met aandacht dan met boetes. Gelukkig overleven de planten het maaien meestal wel want rond deze tijd is de ondergrondse knol voor volgend jaar al gevormd.
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door Cor van Honk » 19-06-2021 11:01

Hallo Michiel,

Alle maaibeheer in de openbare ruimte is in deze provincie in hand van het waterschap. Ze komen ook de sloot langs mijn weiland maaien en daarvoor moet ik een strook van vier meter breed vrij laten.
Het waterschap ziet natuurbescherming als optioneel en heeft het over flauwekul in een reactie op kritiek.
Ze besteden het werk grotendeels uit aan mensen die ze er nauwelijks voor betalen en zien niet toe op dit aspect.
De knol zal gezet zijn op 1 juni, maar uitzaaien gebeurt pas in de loop van juli.

Cor

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Himantoglossum hircinum

Bericht door Michiel Janssen » 19-07-2021 22:55

Sorry voor de late reactie. Zeker, de planten hebben door het afmaaien geen zaad kunnen zetten en voor een zeldzame soort is dat natuurlijk een slechte situatie. Als, zoals jij aangeeft, het waterschap haar verantwoordelijkheid niet neemt en hier geen lering uit wil trekken, dan zou ik een aangifte overwegen. Al weet ik niet of je formeel het waterschap of de groenbeheerder verantwoordelijk moet stellen. Ik ben van mening dat terreineigenaren, of het nou gemeentes zijn, waterschappen of Rijkswaterstaat, zelf ervoor moeten zorgen dat ze hun papieren goed op orde hebben en dat ze gemakkelijk in hun systemen moeten kunnen vinden waar welke beschermde planten staan, zodat er met een simpele digitale zoekactie van een stuk terrein kan worden gezien of daar speciale maatregelen nodig zijn om die planten te beschermen bij bijvoorbeeld maaien of grondwerkzaamheden. In Ypenburg (Den Haag) is een paar jaar geleden ook een vijftal planten in een tussenberm vernietigd door de strook om te ploegen (egaliseren). De opdrachtgeven gaf als excuus dat ze de planten niet hadden aangetroffen tijdens een inventarisatie vooraf. Nee, logisch als je dat doet in oktober als de plant nog slechts als knol aanwezig is. Als je op die manier gaat "inventariseren" dan zul je nooit zeldzame soorten aantreffen en heb je dus een vrijbrief om heel Nederland te asfalteren.
Good drainage or death!

Plaats reactie