Rain Mix dosering

Van kas tot groeilamp.
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Rain Mix dosering

Bericht door odonto » 22-03-2020 18:55

Ha Michiel,

lees ik goed dat jij je potten een voor een doorspoelt met hetzelfde water? Niet bang voor "ophoping" zout, doorgifte eventuele kwalijke beestjes? Het water dat uit mijn potten druipt is ook altijd wat donkerder, eventueel verrijkt met pissebedden-poep…….

groet Michiel

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Michiel Janssen » 25-03-2020 18:54

Ja, dat klopt Michiel. Ik heb één plant met hardnekkige schildluis, ondanks vele keren sproeien met verschillende insecticiden, dus daar ben ik verzichtig mee. Er komen geen beestjes uit mijn andere potten en ik laat het water ook vaak door een zeef lopen om de grote vuildeeltjes eruit te filteren. Het water verkleurt bij mij ook en de kleurafgifte is volgens mij een indicator voor in hoeverre het medium aan het vergaan is. Als de kleur me niet meer aanstaat, gooi ik het water weg. Ik heb simpelweg niet genoeg regenwater om alle potten maar één keer te spoelen. Let wel: al mijn planten staan nu in de huiskamer, douche, slaapkamer, of op zolder. Ik heb geen kas.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Marcel van den Berg » 25-03-2020 20:28

Ik heb hier standaard een bouwemmer staan met regenwater met meststoffen.
Regelmatig leng ik het weer aan en om de week ververs ik het water.
Ook spoel ik er diversen planten boven, zo krijgt met Phragmipedium regelmatig een flinke scheut schoon water.

Ik weet dat er risico's aan vast zitten... maar het is wel makkelijk :?

Meest van mijn planten zijn zien er prima uit, al vind ik dat mijn Encyclia's en Oncidiums al jaren zitten te krengen.
Maar de Lealia anceps, Cattleya's, Paph's en de vele Cymbidiums zien er top uit.

Ik gebruik Agroleaf Power calcium trouwens.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Bindi » 26-03-2020 08:13

Ach ik ben nog erger , ik geef de planten regelmatig in de pot water en die potten staan in 1 bak , zo laat ik ze staan en ze nemen dan het water op of de boel verdampt door de verwarming , gekke is , dat ik nooit geen rotte wortels heb gehad daar door, ik heb eenvoudig de tijd er niet voor om ze allemaal apart water te geven.
Wel spoel ik ze 1 keer per maand allemaal uit onder de kraan , en haal die rot klei van de planten bladeren af , kost mij erg veel werk die zweef klei , ligt zelfs op de kasten en moet dan ook elke dag stoffen en dat vind ik al balen :roll: :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie