Rain Mix dosering

Van kas tot groeilamp.
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Rain Mix dosering

Bericht door Patrick » 19-03-2020 10:16

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. In welke dosering gebruiken jullie Rain Mix? Ik gebruikte altijd 1 schepje op twee liter. De laatste maanden ben ik de dosering gaan halveren. Wat mij opvalt is dat mijn planten meer wortels aanmaken en de wortels blijven wit. Voorheen werden bij mij de wortels snel lichtbruin alsof ze verbranden / werden aangetast.

Ik heb een tijdje terug een plant gedeeld, beide stukken wortelde prima en wortels bleven wit. Eén stuk geef ik sinds 2 weken de oude dosering (1 schepje op 2 liter) En het andere stuk geef ik de halve dosering.
Het stuk met de oude dosering krijgt weer bruine wortels, en het stuk met halve dosering blijven wortels wit en groeien wortels beter door.

Ik heb hoofdzakelijk Schomburgkia en Cattleya.

Ook lijkt er verschil te zitten in "de oude formule" van Rain Mix en "het nieuwe potje". Vroeger had ik namelijk geen problemen met de aanbevolen dosering.

Herkennen jullie het probleem?
Hoe doseren jullie?
Vriendelijke groet,

Patrick

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Rain Mix dosering

Bericht door RdB » 19-03-2020 20:56

Hoe groot is jou schepje? Ik heb geen 'schepje' maar gebruik een theelepel (geijkt, dat dan weer wel :lol: ), En geen dan 1 theelepel /10 liter. 's Winters wel vaak wat minder, straks wellicht 1 of 2x wat meer. Niet dat ik dat aan mijn planten merk, meer op gevoel,

Ruud

Eduardo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-02-2019 18:51

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Eduardo » 19-03-2020 21:05

Rain mix gebruik ik op 2 schepjes op 5 liter dat is iets lichter, rond deze tijd zie ik elk jaar veel wortels bruin worden voor mij heeft dat binnenshuis meer te maken met een lagere luchtvochtigheid.
je deelstukken zullen verschillend presteren met name door het oudere versus het nieuwere deel van de wortelstok.

ik zie verbruining van de wortels ook optreden bij regenwater zonder rain mix, mijn inziens is er geen oorzakelijk verband.

rain mix oude en nieuwe formule is bekend bij mij maar is alweer van jaren terug.

Ik ben medio november 2019 begonnen met alg toevoeging alg a mix 1x per maand. naar mijn mening zie ik snellere nieuwe wortel ontwikkeling over de diverse groepen.

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Patrick » 20-03-2020 09:30

BioBizz Alg-A-Mix kende ik nog niet. Is het zoiets als Superthrive ? Hier heb ik goede ervaringen mee.

Over Rainmix, bij levering zit er een klein schepje bij, ik meen 1 gram inhoud. Een theelepel (wat ik hier boven las) is veel meer.

Tja waar het aan ligt.... zoals een medehobyist eerder zei ...Fuckplanten :lol:
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Bindi » 20-03-2020 17:52

Ik geef 1 maatschepje op 3 liter osmose water, heb zelf zo,n osmose aparaat hangen voor mijn garnalen bakken, dus gaat in 1 moeite door.
Zie bij sommige planten wat bruine wortels , maar vaak zijn dit wortels die op de aarde oftewel de bark liggen, als de punten bruin worden van de nieuwe wortels ga ik mij pas zorgen maken, in de pot zelf zijn de wortels over het algemeen prima in orde.
Ik geef overigens zomer en winter voedig door, in de winter 1 keer per 2 weken en in de zomer 1 keer per week.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Rain Mix dosering

Bericht door odonto » 20-03-2020 19:51

Die dosering van 1 gram per 2 liter, resulterend in 600 uS geleidbaarheid, vind ik hoog. Zeker met de claim dat je altijd kan bemesten en niet hoeft te spoelen… Vroeger (tot begin herfst vorig jaar) bemestte ik hoogstens 1 keer per 2 weken, met maximaal 600 uS. En van oktober tot maart niets. Kan me geen bruine wortelen herinneren…..

Nu zie ik ze hier en daar echter wel, ondanks dat ik de hele winter en nu ook nog slechts 1 gram per 6 liter doseer (ongeveer 200 uS) en soms ook alleen puur helder regenwater gebruik. Kan het dus niet toeschrijven aan overbemesting, noch aan lage luchtvochtigheid (kweek in kas). Dus toch effect Rainmix? Voorlopig blijf ik het wel gebruiken, eens zien wat het doet als ik straks alles verpot heb en veel TLC kan geven (corona...). Maar boven 2 schepjes per 6 liter zal ik niet gaan.

groet Michiel

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Bindi » 21-03-2020 08:26

Ik ga volgende week beginnen met scheuren en verpotten van mijn planten, en ga eens kijken of de planten waar de wortels boven de grond die wat bruinig zijn geworden dit ook onder in de pot hebben, vind dat wel een belangrijk weetje.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik elke maand mijn planten onder de kraan uit spoel, je ziet toch aan de terracota potten dat er een te veel aan zouten in de pot is gekomen , dat is weer het handige aan terracota potten , je gaat het aan de buiten kant kunnen zien.
Mijn ph uit de kraan is 7 , even voor de nieuwschierigen onder ons. ik meet hier als de neten ivm met mijn bakken garnalen. dus weet er aardig wat van, zelfs zo erg dat ik aan mijn garnalen kan zien wat ik moet meten en dat zelfde zie ik dus ook bij mijn planten.
Tuincentrum ben ik nog niet naar toe geweest, kwam er gewoon nog niet van , dus ik hoop dat ik nog genoeg potten heb in de schuur .
En uiteraard zal ik wat deel stukken hier op het forum zetten , maar het meeste van mijn planten wil ik aan 1 stuk houden, dus die komen in een grotere pot te staan, sorry ben een beetje oftopic en kan geen smillie posten grrrrr.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Patrick » 22-03-2020 09:23

Ik heb gisteren een mailtje naar Akerne gestuurd met wat vragen. Ik zal de reactie laten weten.
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Bindi » 22-03-2020 10:22

Ik ben benieuwd wat ze antwoorden .
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Rain Mix dosering

Bericht door Michiel Janssen » 22-03-2020 12:11

Ik varieer tussen de aanbevolen dosering en halve sterkte en om de zoveel tijd geef ik alleen regenwater. Wel spoel ik ongeveer de helft van de planten met dezelfe mix, dus de eerste planten krijgen iets anders dan de laatste. Mijn indruk is dat je pas een duidelijk effect van de voeding gaat zien als je planten hebt met een gezond wortelstelsel want anders zijn de planten toch een beetje kreupel. Wanneer mijn planten een maal buiten staan geeft ik ze Pokon voedingskorrels zodat ze met elke regenbeurt wat krijgen. Inherent heeft de ene soort meer behoefte aan voeding dan andere. Mijn Epidendrums zijn (bijna) allemaal terrestrische soorten en ik kan me niet voorstellen dat die dezelfde behandeling zouden moeten krijgen als epifieten.
Good drainage or death!

Plaats reactie