Mini ventilator

Van kas tot groeilamp.
Tjeerd
Berichten: 53
Lid geworden op: 07-01-2020 13:29

Mini ventilator

Bericht door Tjeerd » 11-02-2020 12:55

Wie heeft er ervaring met ventilatoren bij orchideeën en wat is een goed model/merk? Het lijkt mij dat in een kamer met CV luchtcirculatie in combinatie met een verdamper (zeker in de winter) niet verkeerd is.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Tjeerd

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Mini ventilator

Bericht door Bindi » 12-02-2020 07:42

Ik heb in het voorjaar en zomer altijd een ventilator draaien in de woonkamer , zo,n grote staande die dag en nacht rondjes draait, ik heb hier best veel zon op het raam en ondanks dat ik raam folie heb , is het al snel een bak oven. Ramen open heeft in de zomer ook weinig zin ivm er de hele dag zon op staat, dus airco aan als het te erg word en daarbij een ventilator.
Airco is ook voor mijn garnalen hobby hoor, die liggen anders plat door de warmte :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mini ventilator

Bericht door Rob » 12-02-2020 08:59

Hallo Tjeerd,

Luchtvochtigheid mbt orchideeën in een huis met cv in de winter is altijd een lastig verhaal.
In een verwarmde kamer kan je plaatselijk de luchtvochtigheid een beetje verhogen door (lek)bakken met kleikorrels plus water in de vensterbank te zetten. Potten met orchideeën erop.
Wanneer de verwarmingselementen onder de vensterbank zitten én je er een ventilator opzet, is het effect een stuk minder natuurlijk.
Te hoge lv is niet goed voor mens en dier, met een verdamper een tropisch klimaat in huis halen is niet gezond. Een relatieve vochtigheid waarde van 60 is maximaal acceptabel, maar in de winter dat bereiken is al een kunst.

Je kunt natuurlijk overwegen om met wat aanpassingen een microklimaat op jouw vensterbank te scheppen, maar daar moet " men " in huis eensgezind over denken .... ;)

Wat voor soorten kweek je of wil je gaan kweken?

Tjeerd
Berichten: 53
Lid geworden op: 07-01-2020 13:29

Re: Mini ventilator

Bericht door Tjeerd » 12-02-2020 10:56

Hallo Bindi en Rob,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb momenteel ongeveer 30 orchideeën en het is een mengelmoes van allerlei soorten: Cattleya, Oncidium, Vanda, Epicattleya, Rossioglossum, Masdevallia, Brassia, Maxillaria, Zygopetalum, Encyclia, Phalaenopsis en nog enkele "onbekende" soorten. Ze staan zo goed als allemaal niet voor het raam, enkele uitzonderingen daar gelaten die staan op het westen, maar tegen een wand aan op de bekende 'plantenstoeltjes' en een boomstam. Ik heb een verdamper op de grond staan maar als die verdampt dan slaat de damp meteen naar beneden. Daarom wilde ik daar graag een klein ventilatortje op richten die de damp naar boven kan blazen. Met dit weer is de LV, zonder als je iets doet, tussen de 40 en 50%. Na (licht) sproeien loopt die op tot zo tussen de 50 en 60%. Stevig sproeien verhoogt 'm tijdelijk tot 70%. Twee orchideeën heb ik in een schaaltje met water waarbij ze zelf op een omgekeerd petrischaaltje zijn geplaatst zodat ze niet met de wortels in het water staan. Er is airco in de kamer aanwezig maar als het even kan gebruik ik die niet (over droge lucht gesproken :lol: )

Ik zou graag een foto opsturen want het is best een gezellig hoekje maar weet niet hoe je die moet plaatsen op dit forum.

Oh, en ik ben vrijgezel dus alle suggesties zijn mogelijk :lol:

Vriendelijke groet!

Tjeerd

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Mini ventilator

Bericht door Gert29 » 12-02-2020 17:59

Goed bezig Tjeerd.
Je hebt al aardig wat planten.
Gewoon proberen wat jezelf het beste lijkt met die ventilator.
Starten met een goedkoop dingetje.
Wel opletten dat hij niet teveel op de planten blaast kan je spint van krijgen.
Het gaat erom dat de lucht rondom de planten in beweging komt.
Dit kan je makkelijk testen met rook (sigaar het beste) die moet snel in beweging komen.
Kan je niet de luchtbevochtiger hoger plaatsen.
Ben benieuwd naar een foto.

Gr. Gert

Tjeerd
Berichten: 53
Lid geworden op: 07-01-2020 13:29

Re: Mini ventilator

Bericht door Tjeerd » 12-02-2020 19:31

Top Gert!

Bedankt, vooral die tip over spint, erg nuttig. Mijn Phalaenopsissen heb ik al op de logeerkamer gezet. Ik ga ze even goed verwaarlozen want volgens mij is dat niet verkeerd ;) . Ik heb trouwens een leuk ventilatortje gezien op internet die je met een klem kunt vastzetten, die ga ik vanavond denk ik bestellen.
Ik heb alleen geen idee hoe ik foto's op het forum kan zetten. Weet jij hoe dat moet, Gert? Als ik de link weet ga ik het meteen doen.

Groeten,

Tjeerd

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mini ventilator

Bericht door Rob » 12-02-2020 20:34

Een foto plaatsen kan zo.

Ga naar https://nl.imgbb.com/

Kies uploaden

Selecteer een foto

Upload

Kies een insluitcode (ik neem BB code groot met link)
Kopieer die code en plaats die in het bericht. Je kunt altijd even op "voorbeeld" klikken om te zien of het lukt... :P

Afbeelding

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mini ventilator

Bericht door Rob » 12-02-2020 20:53

Plaatjes kijken is leuk.
Google eens op "orchideenfenster" (tab afbeeldingen) ! Daar zijn zeker bruikbare ideeën te vinden.
Ik zag eens een artikel over een half gesloten vensterbank, er was een plaats perspex voor de vensterbank gezet, onggeveer 30 cm hoog, zodat de vensterbank en soort nis vormt. Er boven stond een verdamper die een paar keer per dag aan stond. De nevel viel als het ware in de nis en vormde daar een mooie wolk die alle planten met vocht voorzag (oppervlakkig dan, maar daar gaat het hier om). Omdat die nis van boven open is, droogden de planten ook weer vrij snel op. Een voordeel is dat je in de vensterbank een groot dag nacht temperatuurverschil krijgt. De koude lucht valt snachts als het ware in de nis en mengt zich niet zo snel met de rest van de lucht in de kamer.
Je kunt eens experimenteren..., het is geen dure oplossing.

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Mini ventilator

Bericht door Gert29 » 12-02-2020 21:17

Het zal zeker zo kunnen als Rob beschrijft maar er zijn vele manieren.
Ik doe het via http://postimage.org/
Pak dan gelijk kies afbeelding zoek de foto op in de betreffende map.
Neem Hotlinks voor flora en klik op de map aan het eind.
Hij heeft de foto nu gekopieerd en dan plak ik hem (de link) in het nieuwe bericht waar ik het wil plaatsen.
Kijk even naar voorbeeld en als het goed is verstuur.
Zal best niet helemaal goed zijn maar werkt wel. ;)
Is gemakkelijker als het lijkt, gewoon even proberen.

Er zijn mensen op het forum die hier veel handiger in zijn als ik.

Tjeerd
Berichten: 53
Lid geworden op: 07-01-2020 13:29

Re: Mini ventilator

Bericht door Tjeerd » 13-02-2020 09:00

Afbeelding

Plaats reactie