extra kas isolatie

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

extra kas isolatie

Bericht door odonto » 26-10-2019 14:03

Dag luitjes,

voor hen met een kas of ander orchidee-onderkomen dat wat meer isolatie kan gebruiken.

Ik heb jaren geleden via het werk een enorme rol krimpfolie gekocht. Hiermee zet ik een extra luchtlaag onder mijn 16 mm polycarb. Plakkken op frame met dubbelzijdig tape (in bulk gekocht betaalbaar), 15 mm luchtlaag is ideaal, door maten frame heb ik 25 mm. In mijn klapramen heb ik met u-profiel twee lagen plastic aangebracht (12 mm luchtlaag), met 20 mm laag lucht naar polycarb-raam toe. Zeker de klapramen zijn warmteverspillers; ze kieren en het frame (zogenaamd geïsoleerd aluminium) is daar heel erg kou-geleidend. Als ik een beetje mijn best doe ziet het er netjes en strak uit (nauwelijks zichtbaar.) Met al dat plakwerk bespaar ik >100 kuub gas per jaar, hou ik de luchtvochtigheid makkelijk hoog en heb ik minder acute ellende als de kachel uitvalt (en dat is al een paar keer gebeurd). En ik voel me iets minder slecht over de energie die ik verstook. Elke lente knip ik het klapraam weer open, de rest van de ramen blijft 2-3 jaar goed (tot het beetje vies wordt van spoeien ed). Deze werkwijze is afgekeken van "fensterfolie" voor hen met enkelglas in huis. Maar dat is enorm duur, met onhandige prefab maten; voor beetje kas >100 euro makkelijk...

Waarom dit bericht; als jij dezelfde "problemen" hebt en nu met bv noppenfolie werkt (isoleert goed, maar is duur, lelijk volgens sommigen :oops: en neemt veel licht weg) heb ik wel een paar meter over, ruilen tegen oud stenen potje oid.

groet Michiel
.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: extra kas isolatie

Bericht door Marcel van den Berg » 26-10-2019 19:27

Bedankt voor de tip, die zal ik meenemen voor wanneer ik mijn eigen kas heb!

Plaats reactie