Mijn orchidarium

Van kas tot groeilamp.
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Kwabbernoot » 27-10-2019 18:02

Bedankt voor de info. Gewoon goedkope brol kopen dus.

Het klinkt eigenlijk best positief, jouw ervaring. Mooi. Hopen dat het zich zo doorzet.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 21-12-2019 17:57

Maar even een kleine update.
De temperatuur is wat gezakt naar 17,5 overdag en 13 komma nogwat Celsius 's nachts. De luchtvochtigheid tussen 70 en 85 %. De belichtings duur met de ledbalk heb ik wat verminderd naar 4 uur per dag; ik had het idee dat nieuwe bladen lang roodachtig bleven.

Het eerste slachtoffer is gevallen. Platystele gerritsenianum verloor in een paar weken tijd al zijn blaadjes. Bij het uit elkaar trekken van het plantenrestant bleek dat er nauwelijks wortels in het Sphagnum propje zaten. Mogelijk te weinig frisse lucht bij de wortels.
Een paar andere mini's hebben het moeilijk. Nieuwe blaadjes vallen (vermoedt ik) ten prooi aan schimmel.
Misschien dat ik wat meer moet variëren met de luchtvochtigheid.

Ik heb een varentje als 'controleplant' in de vitrine geplaatst. Groeit als een speer, mooie lange luchtwortels en mooi donkergroen blad.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Kwabbernoot » 22-12-2019 12:43

Ja, nieuwe groeiomstandigheden is altijd een beetje zoeken voordat het goed gaat. Altijd weer jammer van de planten. Mijn ervaring is dat natheid vaak niet eens zo'n probleem is, zolang de wortels maar ook lucht krijgen. Maar ik heb geen ervaring met de (kleine, fijne) planten die jij kweekt.
Succes met het vinden van de juiste omstandigheden.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 22-12-2019 17:24

Bedankt Kwabbernoot,

Gister zag ik de eerste knop in een Dryadella, weer een bemoedigend teken.
En sommige planten zijn gewoon "moeilijk". In preciezere bewoording, de natuurlijke omstandigheden zijn bij ons maar moeilijk na te bootsen.... :?

Plaats reactie