Led groeilamp ervaring gevraagd

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Rob » 25-09-2019 12:25

De bezorging van mijn orchideeën vitrine is aanstaande ... :D :D :D

Ik wel een plan hoe em in te richten, alleen mbt de verlichting heb ik nog niet een keus gemaakt.
De plek is niet heel dicht bij het raam, dus de plantjes kunnen wat bijverlichting gebruiken.
Ik denk aan led verlichting maar kan weinig ervaringen op het net vinden.

Bijv. Arcadia jungle dawn https://www.avonturiashop.nl/arcadia-ju ... k-22w.html .
Met "natuurlijk" gekleurd licht.

Er zijn ook drie kleuren lampen/strips/units, elke kleur voor specifieke doeleinden (bladgroen, bloei enzo).
Voor in huis is dat een beetje apart, niet echt mooi, maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.

Wie heeft ervaring met led groeilicht?

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Bindi » 25-09-2019 17:39

Geen ervaring met deze lamp, maar wat ik lees is het een prima lamp hoor. ik heb zelf een warmte lamp met licht
voor mijn krabben terrarium, heb je er ook verwarming in ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Kwabbernoot » 25-09-2019 19:17

Een half jaar geleden heb ik een proef gestart met een LED lamp. Ik heb een Laelia Autumnalis gedeeld. Vier delen heb ik voor het raam gezet en één deel in een donker kamertje onder een LED groeilamp. De delen voor het raam begonnen veel eerder met wortels schieten en nieuwe scheuten te produceren. De plant onder de LED lamp deed niet zoveel behalve dat de bladeren rood kleurden.
Nu een paar maanden verder is het beeld echter behoorlijk bijgesteld. De plant onder de LED lamp heeft ondertussen het beste wortelstelsel en de scheut die hij nu produceert is misschien wel de grootste (en roodste) van allemaal (hij loopt nog steeds achter dus het is moeilijk inschatten hoe groot hij gaat worden).
Ik laat de test nog doorgaan om te zien hoe het straks gaat met de bloei (fingers crossed).

Ik denk nu dat het met name de temperatuur is waardoor de LED lamp plant zo achter loopt. Het kamertje is nogal koel, zeker in vergelijking met de vensterbank als daar de volle zon op staat.

De LED lamp die ik gebruik is een Chinese, namelijk een Sansi van 40 watt. Deze geeft een beste bak "wit" en naar mijn mening erg mooi licht.

Nu hebben de Mexicaanse Laelia's ook nogal wat licht nodig. Ik weet niet welke planten jij wilt kweken maar deze lampen bestaan ook in versies met een lagere wattage. En je kunt natuurlijk altijd met de afstand spelen.

In het kort lijkt het geproduceerde licht echt prima te voldoen.

Zo een is het maar dan met een E27 fitting.
https://www.amazon.com/SANSI-Daylight-S ... B07BRKG7X1
Op YouTube zijn nog wel wat filmpjes te vinden.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Rob » 25-09-2019 21:29

Hoi Bindi,
Nee geen verwarming gepland. Ik woon in een nieuwbouwhuis. De isolatie is top! Goed voor milieu en de geldbeurs..., minder voor plantjes kweken. Het verschil tussen dag en nacht is niet meer dan 2 graad in de huiskamer. Een onverwarmde slaapkamer met ventilatie biedt wel mogelijkheden.

Bedankt Kwabbernoot,
Mijn belangstelling gaat naar Zuid Amerikaanse nevelwoudsoorten, Pleurothallis-achtigen, gematigd tot warm. De bak is 90 bij 90 dus er treedt zeker sterkte verlies op.
Ik zag ook een 51 watt "bar" met geintegreerde ventilator https://www.terramania.nl/jungle-dawn-led-bar-51-watt .
Voordeel is dat de breedte voor mijn bak klopt en dat ik voor de bar geen armatuur hoef te kopen/maken.
Maar misschien is 51 watt iets te veel....

Hoe ver heb je jouw lamp van de plant hangen/staan?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Kwabbernoot » 26-09-2019 08:59

Ik heb met mijn telefoon gemeten wat de lichtintensiteit van de zon door het raam op de vensterbank is. De meting zal wel niet wetenschappelijk correct zijn maar het gaf mij wel een mooie indicatie. Ik heb daarop de lamp op de hoogte gehangen zodat de plant ongeveer dezelfde hoeveelheid licht krijgt als die voor het raam als de zon erop schijnt. Zo ben ik uitgekomen op een afstand van ongeveer 25 à 30 cm tussen lamp en plant.

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Cor van Honk » 06-10-2019 13:58

Ik heb de Cattleya kuipjes die Henk Pierik voor me meenam naar Utrecht nu ook onder een ledlamp gezet.
Het is een lichtbalk die bedoeld is voor de plantengroei in een aquarium. Blauw en wit licht, apart schakelbaar.
Ik houd het voorlopig goed in de gaten. De kuipjes moeten nog even dicht blijven. Verspenen doe ik liever in het voorjaar als de wortelgroei goed op gang kan komen in de sphagnum waar ze dan in gaan.

Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Marcel van den Berg » 06-10-2019 21:46

Dat ziet er goed uit Cor,
Hopelijk blijven de bakjes vrij van allerlei narigheid.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Bindi » 09-10-2019 08:01

Super om dit zo te zien staan, leuk en spannend of alles het goed gaan doen. Succes :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door odonto » 13-05-2021 18:37

Mijn sansi LED lamp heeft het een jaar goed gedaan. Ja, inderdaad maar 1 jaar, is nu morsdood. Dan is het ondanks de geringe stroomkosten toch wel duur....

Hing absoluut spatwater vrij, maar wel onderin vochtige kas. Geen aanrader dus.

Groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Led groeilamp ervaring gevraagd

Bericht door Kwabbernoot » 13-05-2021 18:41

Ik heb er vijf die dagelijks ongeveer 10 uur branden en dat al ruim een jaar. Nog geen enkel probleem tegen gekomen. En de planten vinden het wel prettig.

Ik heb ze wel gewoon in huis dus niet in een vochtige omgeving.

Plaats reactie