Plantjes kweken in een fles

Van kas tot groeilamp.
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Marcel van den Berg » 06-10-2019 21:44

Op deze manier heb je wel een superoplossing voor sommige warmteminnende micro's :D
Alleen dat "zweten" nog even minimaliseren en je hebt een onderhoudsarme oplossing voor lastige soorten.
Heb je nog iets gevonden bij de NOV dag?

EDIT: Ik zie in je andere topic dat je zat moois hebt gevonden!

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 06-10-2019 21:54

Precies! Het is alweer een jaar of 7 geleden dat ik er voor het laatst was.
De mini's hebben zeker in aandeel gewonnen, leuk!
Er waren kleine kruipende Bulbophyllums die mogelijk in aanmerking komen voor de flessen. Maar ik wacht even tot de opstelling naar tevredenheid is...

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 12-12-2020 14:17

De getoonde "flessen" met gat staan nog leeg.
Een andere grote glazen vaas heb ik bevorderd tot mini orchidarium.
Bodempje met kleikorrels. Stukken Robinia (acacia)schors, varenwotel en boomwortel decoratief samengebonden 😉. Daarop wat kleine plantjes (Stelis, Restrepia tsubotae, Pleurothallis allenii, P. minutalis en een sliertje Peperomia) in mos opgebonden. Een deksel van een kurken pannenonderzetter gemaakt, met opening en schuif om de opening te kunnen dichten. Aan de deksel een mini ventilator gezet, voor de nodige luchtbeweging. Een temperatuur-/luchtvochtigheidsensor meet in de vaas.

Het schors bouwsel met de opgebonden plantjes kan in z'n geheel uit de vaas worden genomen om in een teil met water plus meststof te badderen.
Eens kijken wat het wordt.

De vaas staat nu voor een zuid venster in de woonkamer, maar zal verhuizen naar een noord raam bij wat meer daglengte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door RdB » 22-12-2020 21:20

Zeer interessante ontwikkeling, ben benieuwd naar de resultaten,

Ruud

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 20-03-2021 12:04

Maar eens een update.
Die ventilator was een brommer, die heb maar snel vervangen door eentje van een ander merk.
Verder groeien de plantjes. In de fles hebben ze een bewaterings cyclus (flink besproeien of een badje) van plm. 5 dagen. De temperatuur bevindt zich gemiddeld tussen de 17 en 21 graden, maar op zonnige dagen komt deze in de geschermde vaas toch wel op 27 graden. Is natuurlijk moeilijk te sturen, zo'n beperkte inhoud.

De vaas gaat binnenkort van het geschermde zuid- naar het niet geschermde noord venster verhuizen.

De Restrepia heeft een bloem. 😁 De in december genomen keiki van R. lansbergii (geen tsubotae als ik eerder dacht) wortelt prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Marcel van den Berg » 20-03-2021 19:10

Heel gaaf dat het zo goed werkt Ron!
En dat de pot beslaat, is alleen maar een teken dat het goed vochtig is. :D

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Michiel Janssen » 20-03-2021 19:54

Ziet er leuk uit, ik heb ook een keer zoiets proberen te maken met kiemhout maar dat mislukte. Ik had geen ventilator en kon de boel niet goed genoeg afsluiten zonder schimmelgroei. Ik maak op dat je de tak toch nog regelmatig eruit moet halen en moet dompelen, of zou de cyclus van verdamping en condensatie genoeg kunnen zijn?
Good drainage or death!

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 21-03-2021 22:39

Het wortelhout (van een struik) heb ik een uur of twee in de oven gehad om schimmels te doden. Wel een vreemd luchtje 8-) .

Ik heb de luchttoevoer van buiten de vaas niet helemaal afgesloten, zodat de planten wel kunnen drogen.
Dus het hele spulletje gaat af en toe in bad met omkeer osmose water en beetje mest.

Ik heb voorbeelden gezien op het net waarbij aangegeven was dat alles afgesloten was. Maar hoelang zoiets goedgaat? Durf ik niet aan. :)

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 11-08-2021 11:09

Mijn Restrepia lansbergii bloeit gestaag door, nu wéér twee knoppen.

Het tweede succes is een bloeiende Pleurothallis minutalis. Een goed half jaar na "aanplant" in de vaas, en verschillende verwelkende knopjes is het nu dan gelukt. Eén bloempje! 😂
Het plantje van aanplant komt van een grote plant die ik uit elkaar getrokken heb, het duurde toch eventjes voordat de stek op gang kwam. Ook in mijn grote orchidarium is de aanzet van de diverse stekken van deze soort twijfelachtig en heeft daar nog niet gebloeid.

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door RdB » 11-08-2021 21:34

Dat is een mooi resultaat, beter dus dan je orchidarium,

Ruud

Plaats reactie