's winters bijlichten

Van kas tot groeilamp.
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 08-11-2022 18:51

Nieuwe winter nieuwe kansen.....

Omdat ik met 40 jaar oud bubbelplastic, nog van mijn vader, mijn kas extra heb geïsoleerd is het licht nog minder. Daarom 4000k led tubes gekocht die overdag naast de wietlamp aan mogen. Idee is dat ik zo minder stook dan dat ik extra energie gebruik door extra licht. 36 watt, 8 uur per dag, dat valt te doen. (Ruim uur later aan en eerder uit dan wietlamp) Lijkt erop dat de isolatie ook werkt. Temperatuur liep op tot boven de ingestelde waarde vandaag.
Nu maar wachten op de politiecontrole....

Groet Michiel

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Marcel van den Berg » 07-12-2022 10:29

Goed om te horen dat de noppenfolie van je vader nog steeds dienst doet.
Het lijkt me een goede keuze om nu extra te isoleren en dan bij te lichten.

Zelf heb ik al een aantal jaren een stuk van 4x5 meter(3 laags / uv bestendig), ik moet er eigenlijk een groot stuk van bij bestellen om de kas van 6 x 9 meter (= +- 150m² folie) te isoleren.
Maar man wat is dat spul duur!

Dit jaar (en waarschijnlijk volgend jaar) stook ik de kas nog niet, er staan alleen een aantal Cymbidiums (vol met scheuten) en mediterrane orchideeën. Wel wil ik de vorst langer buiten houden.

Verder belicht ik de vitro kuipjes die in huis staan nu wel weer 4 uur per dag bij met 3000K TL lampen.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 20-12-2022 19:40

Ha marcel,
Dat spul is inderdaad niet goedkoop. Je glas vervangen met polycarbonaat is nog veel duurder. Vraag is hoeveel langer dat dan meegaat en of je dat wel in de bestaande sponningen kan zetten. Zal wel een groot effect hebben op de verwarmingskosten, zeker als het je lukt om nog 10 tot 15 mm lucht tussen glas en folie te houden. Maar ik begrijp dat dat nog even gaat duren ;)
Afgelopen dagen was ik wel blij met de extra folieisolatie....

Groet!

Plaats reactie