Substraat in glascultuur

Van kas tot groeilamp.
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 30-07-2018 10:14

Ik zag dat mijn Paph. ook valse splint hadden (aan de onderzijde van de bladeren).
Ik heb de plantjes uit het substraat gehaald (wortels zijn er goed uit) en ze bespoten met 3% waterstofperoxide. 5 minuten laten weken en afgespoeld met kraanwater.
Nu staan ze even in seramis, later wil ik ze weer in het houtsubstraat zetten.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 25-08-2018 10:58

De Paphiopedilum is weer tripsvrij. :D

De potten staan nu buiten, wel uit te regen.
Hopelijk hebben ze geen last van de huidige relatief koude dagen.

De Cattleya en Dendrobium doen het prima, ze maken nieuwe scheuten aan en het blad ziet er goed uit.

Het mos in de potten groeit in ieder geval goed.
De paarse Cambria heeft een klap gehad van de overgang uit zeer vochthoudend substraat naar GSK. (zoals verwacht)
Ik denk dat de wortels dood zijn gegaan, deze bevonden zich ook wel erg dicht aan het oppervlak.
Wel maakt de plant 3 nieuwe scheuten aan, deze zullen met hun wortels dieper het substraat in moeten gaan om vocht te vinden.

De gele/oranje Cambria heeft verrassend genoeg geen last van de overgang.
Alle knollen zijn nog stevig en de plant maakt 2 mooie nieuwe scheuten aan.

Tijdens de hete periode heb ik de potten een aantal keer voor 3 uur vol met water gezet.
Op deze manier blijft het schors goed vochtig en is het klimaat in de pot een stuk beter.

Afbeelding

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 26-08-2018 22:04

Ziet er wel mooi uit met dat mos. Verbazingwekkend dat de lucht voldoende ververst om het allemaal in leven te houden, al maakt het mos natuurlijk zuurstof als het licht is. Ik hoop voor je dat als de bark eenmaal begint te composteren er nog steeds voldoende zuurstof is. Eventueel zou je een aquariumpompje lucht onderin de potten kunnen laten blazen maar dan zit je wel met zo'n lelijke slang..
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-08-2018 10:37

De tijd zal het ons leren.
Waar ik me een beetje zorgen over maak is de voeding voor de plant.
Het substraat bestaat uit 100% schors van de Zeeden, hier ziet weinig voeding is lijkt me (die vrij zal komen tijdens het composteren van het schors.

Aanbevolen wordt of de meststof tot 1/8 te verdunnen, of te voeden m.b.v. bladbemesting.
Voor terrestrische (Paphiopedilum) kan ik ook zachte houtsoorten door het substraat mengen, deze bieden dan genoeg voeding voor de orchidee.
Mijn Paphiopedilum zaailingen staan nu nog in Seramis, maar op korte termijn zal ik ze weer in GSK zetten.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-09-2018 10:45

Het mos groeit gestaagd door.

Afbeelding

De plant is ook weer aardig bijgetrokken.
De schijnknollen zijn weer een stuk boller en steviger i.v.m. een paar maanden terug.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-10-2018 08:23

Echt super leuk dit, dat mos vind ik prachtig geworden :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 02-10-2018 20:25

Wij kweken onze orchideeën standaard individueel in substraat maar ik vraag me wel eens af of het niet veel gezonder zou zijn voor de wortels en de plant als geheel als er in het potmedium ook andere planten zouden wortelen. In de natuur staan orchideeën ook niet altijd moederziel alleen in hun biotoop. Epifieten vaak in gezelschap van mossen en/of een bromelia maar zeker de geofieten delen de grond met allerlei andere planten. Ik heb nu wat gras groeien in een van de potten met een epidendrum en ik laat het maar eens staan om te kijken wat er gebeurt.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 02-10-2018 21:01

Voor de aardorchideeën weet ik wel dat de vele wortels van kleine grassen en kruidachtige planten gunstig zijn.
Vooral in zandige klei/leem bodems zorgen die wortels voor een goede afwatering en daardoor voor veel zuurstof in de bodem, wat weer zeer gunstig is voor de ontwikkeling van de orchidee en natuurlijk de symbiotische schimmel.

Voor epifyten zorgen de planten natuurlijk voor een stabieler klimaat rondom de wortels, zo raken de planten minder snel in de stres door warmte en droogte. Ook hier het het gunstig voor de natuurlijk voorkomende schimmels.

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 02-10-2018 21:06

Ik heb veel van dergelijke mossen aan de potwanden gehad. Vond het ook mooi.
Het was alleen uitkijken met watergeven. De potten met mos aan de wanden bleven veel langer nat en dat had ik in het begin niet zo in de gaten tot ik merkte dat de planten er slechter uit begonnen te zien door wortel rotten.


ik zou het dus goed in de gaten houden.

Succes.

Henk

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 02-10-2018 22:47

Ja, ik heb ook wel eens orchideeën gekocht met een tapijt van mos op het substraat dat daardoor in z'n geheel niet meer zichtbaar was. Zo'n mostapijt vermindert de verdamping en dus ook de uitdroging van het substraat daaronder. Het zag er zelfs verstikkend uit maar daar was geen sprake van.

Dat hele wortelrotgebeuren blijft een vreemd iets. Vorig jaar toen mijn planten 's zomers buiten stonden kregen ze meer water (regen) te verduren dan ooit daarvoor. Zeker in de nazomer en het begin van de herfst toen de temperaturen wat daalden en het medium minder snel weer opdroogde, vermoed ik dat sommige potmengsels niet meer echt droog zijn geweest. En de afgelopen weken was het niet veel anders. Toch groeiden de wortels vorig jaar beter dan ooit tevoren. Al de keren dat ik de wortels van mijn planten aan het rotten heb gekregen was in de winter toen de planten binnen stonden en ze te veel water kregen. Ze zijn dan min of meer in rust en groeien niet of nauwelijks. Bovendien zijn de dagen veel korter en fotosynthese vindt alleen plaats in het licht (bij fotosynthese worden koolstofdioxide en water omgezet in glucose en zuurstof).
Good drainage or death!

Plaats reactie