Substraat in glascultuur

Van kas tot groeilamp.
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 08-07-2018 21:27

De opbouw in de pot is voor het grootste deel zo luchtig mogelijk.
Alleen de bovenste laag bestaat uit een fijner medium.
Door de opwarming en de verdamping zou er luchtcirulatie moeten ontstaan.
Ik moet wel zeggen dat ik graag nog iets grover schors zou gebruiken, maar dat had ik niet liggen dus doe ik het met het gene wat ik heb. :)
Verder moet het levende mos z'n werk gaan doen m.b.t. het beperken van schimmels etc.

Zolang het mos leeft en groeit gaat het goed.
Op het moment dat het mos dood gaat, weet ik dat er ergens iets mis gaat en grijp ik in.

Wel verwacht ik dat de planten een klap zal krijgen, ze stonden in een zompig kokos/bark substraat.
Maar als het mos goed groeit zal het klimaat binnen de pot over een paar maanden op orde zijn. :)

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 10-07-2018 00:04

Ik heb iets soortgelijks gedaan met één van mijn Coeloglyne fimbriata. Die heb ik in een brede, ondiepe glazen schaal met op de bodem ca. 2 cm Seramis en daarop een laagje sphagnum en dat afgedekt met een laag schors. Weinig tot geen ventillatie. Het idee was dat de Seramis veel water kan adsorberen en dat daardoor het sphagnum vochtig zou blijven en de laag schors ook wat. De plant doet het niet slecht. Ze maakt constant nieuwe bulben en die bloeien ook maar niet zo mooi als toen ik 'm kocht. Al vrij snel begon er op één plaats op de schros een zwam te groeien en ook op het glas maar na een douche met waterstofperoxide heeft die de handoek in de ring gegooid. Of het was gewoon een kwestie van uitdroging, dat kan ook. Wat i.i.g. lastig is in deze opzet is het geven van voeding. Alles wat je geeft, eindigt in het potmengsel. Het water verdampt en de zouten blijven achter. Eens in de zoveel tijd spoelen met regenwater is niet mogelijk. Het lijkt me niet aan te raden deze opzet te gebruiken voor soorten die behoefte hebben aan een goede portie voeding op z'n tijd.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 10-07-2018 08:39

Bij deze cultuur gebruik ik juist een hoge pot.
Alleen de onderste 1 a 2 cm staat vol met water.
De rest moet het hebben van de vochtige lucht (tegen de 100%), en later het optrekkend vocht via het mos.

M.b.t. meststoffen moet ik uitkijken inderdaad, want dat kan niet alleen de plant beschadigen, maar ook zorgen dat de pot binnen notime vol zit met slijmerige algen.

Er wordt aangeraden om bij hybrides max. 1/4 van de opgegeven meststoffen te gebruiken, bij soorten is dat 1/8. Op fora zie ik ook dat een aantal mensen succesvol op bladbemesting over zijn gegaan, zo komt er helemaal niets in de pot.

Voor soorten zoals Paphiopedilum, kun je beter andere gemengde houtsoorten in het substraat gebruiken die sneller afbreken. Dit proces geeft dan ruim voldoende voedingsstoffen vrij voor de plant.


Mocht er zoveel schimmel in het substraat komen dat de plant eronder lijd, dan zal ik actie ondernemen.
Wat ik bijvoorbeeld zou kunnen doen is het schors in mijn snelkookpan doen (die ik normaal alleen gebruik om zaaimedium te maken), of door het schors (nieuw schors) een tijdje in de magnetron te gooien..... Al zal dan de hele keuken naar bosgrond ruiken... :lol: Maar dit doe ik alleen als de rest niet werkt.

Op het internet lees ik echter dat schadelijke schimmelvorming in deze cultuurvorm niet vaak voor komt, we gaan het zien.

1½ week terug heb ik ook mijn oncidium twinkle overgezet, deze lijkt er tot zover niet onder te lijden.

Van de zaailingen zie ik alleen dat 2 plantjes van de D. tetragonum wat blaadjes hebben verloren, de rest doen het goed.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 10-07-2018 11:19

Spannend!
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 12-07-2018 19:11

ik deed vroeger ook de bark in de magnetron en toch schimmelde de bark wel eens.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 23-07-2018 08:04

Alle planten hebben toch wel een klap gekregen en tonen verschijnselen van verdroging.

Met name de Dendrobium Tetragonum en Cambria's hebben hier las van.

De Cambria's heb ik dan ook overgezet van zompige kokospeat naar bark.

Wanneer het mos gegroeid is en een groot deel van de pot bezet, zullen de planten hier minder last van hebben.
Maar het kan nog maanden duren voordat dat het zover is.
Tot die tijd geef ik ze wat extra water.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-07-2018 14:18

Dat is jammer van je experiment, ik hoop dat het je gaat lukken :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 25-07-2018 19:07

Geen last van wortelrot Marcel? Immers, een plant zonder wortels droogt uit.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 25-07-2018 21:18

Michiel Janssen schreef:Geen last van wortelrot Marcel? Immers, een plant zonder wortels droogt uit.
Geen rot, wel verdroging bij de cambria's
Alleen de nieuwste knollen lijkt nog weinig last te hebben.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-07-2018 11:56

De Dendrobium Tetragonum die het al niet zo best had is in de afgelopen 2 dagen compleet verwoest door een voor mij onbekend beestje.
Ik heb de pot met inhoud en al in een afgesloten zak gedaan en weggegooid.


Afbeelding

Wie kan mij vertellen was dit is?

Plaats reactie