CO2

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

CO2

Bericht door Patrick » 29-10-2017 17:42

Hoi,

Ik heb al een tijdje de vraag over CO2
Iedereen hoor je altijd over juiste temperatuur en hoeveelheid licht en voeding. Maar ik hoor en lees nooit wat over CO2.... In een huiskamer geen optie natuurlijk maar in een kas wel. Ik weet wel dat grote kwekerijen met CO2 werken.
Vroeger met mijn aquarium diende ik ook CO2 toe bij mijn planten en dat een goed resultaat.

Dus zal CO2 in een kas mooiere planten geven? En wie weet er meer over?
Vriendelijke groet,

Patrick

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 29-10-2017 18:38

De voornaamste reden dat CO2 wordt gedoseerd in kassen is omdat de planten in de kassen massaal CO2 omzetten waardoor de CO2 concentratie in een kas (een min of meer gesloten systeem) significant daalt waardoor de planten minder hard kunnen groeien. In een aquarium is ook sprake van een min of meer gesloten systeem en kan het CO2-gehalte te ver zakken, zeker in een zeewateraquarium waarin de koralen ook CO2 (in de vorm van carbonaat) gebruiken voor hun kalkskelet. Lucht bevat ongeveer 0,04% (volume) CO2. De maximaal aanvaardbare concentratie (MAC-waarde) voor CO2 in ruimtes waar mensen komen is 0,5%. Orchideeën zijn langzame groeiers dus ik verwacht niet dat het CO2-gehalte in een geventileerde kas met orchideeën veel daalt waardoor de orchideeën kunnen worden geremd in hun groei.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 29-10-2017 19:07

Vroeger deden we dat alleen in de winter, ten eerste om de praktische reden dat je dan CO2 hebt uit de stookinstallatie maar ook omdat je 's zomers gewoon goed kan luchten en dan speelt bovengenoemd probleem niet zo,

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-10-2017 20:46

Wat ik er over weet is dat in de huiskamer genoeg Co2 is, dit ivm aanwezigheid van mensen en dieren, er word zelfs geschreven dat sommige orchideeen het daarom beter in de huis kamer doen dan in een kas.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie