loofboombast

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

loofboombast

Bericht door odonto » 04-02-2022 15:59

LS,

ik gebruik al jaren dikke stukken bast (2-4 cm dik) van populieren, wilgen of abelen om plantjes op te binden, doorgaans met goed succes. Wortels hechten er vaak goed aan, veel beter dan aan eiken en vooral beter dan aan acacia bast (jammer, want dat is erg mooi om te zien). Maar nog nooit in een pot gestopt zoals we met het "gewone" bark doen. Heeft iemand dat al wel gedaan? Wil het straks met een paar plantjes proberen, tenzij iemand goede argumenten heeft om het niet te doen ;)

groet Michiel

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: loofboombast

Bericht door Michiel Janssen » 05-02-2022 15:36

Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met populierenbast in een terracotta pot maar dat begon al snel te schimmelen.
Good drainage or death!

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: loofboombast

Bericht door odonto » 05-02-2022 17:43

Ha Michiel,
Had je die schors nog voorbehandeld? Ik laat het eerst een half jaartje of langer in water liggen, beetje uitlogen. Steeds water verversen tot het niet meer donkere thee kleur heeft. Hoop dat dat schimmel groei vertraagt.
Denk wel dat ik grotere stukken moet gebruiken, fijn zal snel weg zijn.

Groet Michiel

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: loofboombast

Bericht door Michiel Janssen » 06-02-2022 16:21

Nee, ik had wat flinke stukken als een honingraat langs elkaar in een pot geduwd. Ik had de schors van een stapel net gekapte bomen afgehaald. Het uitlogen van de tannines en andere componenten met water heb ik niet eens aan gedacht. Om de aanwezige schimmels en bacteriën te doden, zou je de stukken schors kunnen drogen in een oven bij minimaal 120 °C denk ik, dat zou schimmelsporen moeten doden. Ik lees op andere fora ook over mensen die gewoon de schors van ze Europese zeeden (Pinus pinaster) gebruiken. Zie bijvoorbeeld https://www.anthura.nl/growing-advise/s ... laenopsis/
Good drainage or death!

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: loofboombast

Bericht door odonto » 07-02-2022 22:51

Gelukkig gaan schimmelsporen sneller kapot, 100 graden is meer dan genoeg.
Als ik alleen thuis ben even in de magnetron denk ik :D

En als er iets te beschimmelen valt gebeurt dat toch wel. Verse schors zal, ook na hitte, snel beschimmelen. Sterker nog, door verhitten kan je juist stofjes vrijmaken waar de schimmels je dankbaar voor zijn.

We zullen het zien komende zomer ;)

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: loofboombast

Bericht door Michiel Janssen » 08-02-2022 21:43

Er zal een reden zijn waarom de echte orchideeënbark niet beschimmelt, ten minste niet bij mij. Uiteindelijk vergaat het wel natuurlijk maar daar gaat toch wel 2 jaar overheen bij mij. Die Orchiata gaat nog langer mee dan wat ik daarvoor gebruikte en is ook hard van structuur. De gecomposteerde bark van de zeeden is zachter van structuur is me opgevallen.
Good drainage or death!

Plaats reactie