Hygrolon

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Hygrolon

Bericht door Rob » 27-07-2021 17:28

Hygrolon is een geheel kunstmatig gemaakt spul dat oppervlakkig een beetje op autostoelbekleding lijkt. Het heeft wel iets andere eigenschappen, het zuigt geweldig water op en heeft een open structuur.
Zo hier en daar op het net wordt er positief over geschreven, bepaalde orchideeën soorten zouden het er goed op doen. Hygrolon blijft lang vochtig/nat na een bepaalde tijd, mits vochtig gehouden raakt het geheel begroeid met mos.
Voedingstoffen moet je zelf toevoegen want het spul is anorganisch, en ook een mixje bacteriën en schimmels kan dus geen kwaad. Zeggen ze....

Voor mini's in een klein orchidarium heb ik succesvolle berichten/foto's gezien. Ik ga de proef maar eens op de som nemen en heb een vel aangeschaft.
Ik heb er een lange reep afgeknipt en droog in een bakje water gehangen om te kijken hoe ver het water opgezogen wordt. In plm. drie uur tijd wordt de strook tot 33 cm boven het waternivo vochtig. Das toch redelijk hoog.

Ik wil hygrolon als water transporter vanuit een reservoir (voor als ik even niet in de buurt van mijn kleintjes ben) en als groeimedium in kleine glazen bakken gaan proberen.

Wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob op 28-07-2021 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Hygrolon

Bericht door Kwabbernoot » 27-07-2021 21:24

Ahhh, testjes. Leuk. Ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Hygrolon

Bericht door RdB » 09-08-2021 22:07

Mee eens, we zoeken altijd naar het 'perfecte' materiaal als substraat of als hulpmiddel voor wat dan ook!

Ruud

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Hygrolon

Bericht door Rob » 08-10-2021 17:54

Weer terug van vakantie en tijd om het Hygrolon proefje te evalueren.

Ik heb stroken van Hygrolon gebruikt om mijn plantje tijdig van waterte voorzien.

Hoe?
- Bak met water op de bodem van het orchidarium geplaatst
- Dompel vijverpompje in de bak geplaatst
- Tijdschakelaar laat pompje 3 keer per week aanslaan, deze pompt water naar een hoog opgehangen pvc bak (heb regengootje gebruikt)
- In deze bak stroken Hygrolon gelegd, zodanig dat ze over de rand naar beneden hangen
- plantjes tegen de stroken aangehangen, zodat het veenmos waarin ze wortelen contact maken met de strook

De stroken worden langzaam nat en transporten het water naar beneden in een lekgoot die weer aansluit op de bak waarin het water op gepompt wordt.

Het veenmos wordt inderdaad goed nat.
De plantjes, op één na, hebben de paar weken (in totaal, incl. proeftijd vooraf, zelfs 3 1/2 week) goed doorstaan.

Dus... proef geslaagd!

Helaas had ik de opstelling deels al afgebroken, voordat ik foto's maakte. Vergeten.


Afbeelding

Afbeelding

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Hygrolon

Bericht door odonto » 23-12-2021 16:21

Inderdaad , experimenteren is altijd leuk...

Hoe gaat er nu mee? Mijn ervaring is dat naast mooie mosjes vooral slijmerige algen hierop groeien. Ik heb een paar flessen met zuigtouwtjes, maar na een jaar zijn ze verstopt door de algen. Maar goed, ze hebben een paar planten netjes vochtig gehouden.

Idealiter kweek je veenmos op dat spul, dat houdt vieze algjes wel weg 😉

Groet Michiel

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Hygrolon

Bericht door RdB » 02-01-2022 21:37

Ben benieuwd,

Ruud

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Hygrolon

Bericht door Rob » 09-05-2022 19:00

Ik gebruik hygrolon nog steeds incidenteel bij een weekje niet thuis.

De stroken zijn dus niet permanent in gebruik. Geen mosgroei dus en geen algen.
Van algengroei heb ik sowieso niet veel last. Ik bemest maar heel weinig engebruik enkel omkeer osmose water. Daar zitten nagenoeg geen zouten in.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Hygrolon

Bericht door Marcel van den Berg » 10-05-2022 07:36

Goed om te horen dat je het nog steeds naar volle tevredenheid gebruik.
Knap dat je zo weinig meststoffen gebruikt dat er geen mossen kunnen groeien, maar de planten er wel bij floreren :)
Nu heeft dat natuurlijk vooral te maken met het fijt dat de stroken vaak helemaal droog staan.

Plaats reactie