Gezocht: iemand die Prosthechea citrina zaad wil zaaien

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Gezocht: iemand die Prosthechea citrina zaad wil zaaien

Bericht door Kwabbernoot » 06-05-2021 15:18

Ik heb vandaag een enveloppe uit Mexico binnen gekregen met daarin zaad van Prosthechea citrina. Nu zoek ik iemand die dat voor mij zou willen zaaien. Uiteraard tegen betaling.

Afbeelding

Foto van het internet gehaald met dank aan Gerrit Verhellen. bron

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Gezocht: iemand die Prosthechea citrina zaad wil zaaien

Bericht door Kwabbernoot » 07-05-2021 09:16

Even een aanvulling ter verduidelijking. Het gaat alleen om het zaaien, het opkweken wil ik zelf doen. De zaaier mag indien gewenst uiteraard ook zelf een kuipje houden.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Gezocht: iemand die Prosthechea citrina zaad wil zaaien

Bericht door Marcel van den Berg » 08-05-2021 08:57

Hoi Patrick,
Omdat ik nauwelijks ervaring heb met met het zaaien van tropen, durf ik het zelf niet aan.
Wanneer je veel zaden hebt wil ik het wel met een deel proberen.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Gezocht: iemand die Prosthechea citrina zaad wil zaaien

Bericht door Kwabbernoot » 10-05-2021 09:52

Hoi Marcel,

Ik heb de enveloppe nog niet geopend maar het zou één derde van een peul moeten zijn. Als ik het zelf ga doen verwacht ik ook problemen. Ik ga ervan uit dat jij er meer succes mee zult hebben dan ik. Verschilt de techniek dan tussen Europese en tropische orchideeën? Ik kan mij voorstellen dat het zaaien op dezelfde manier gaat.

Ik wil het zelf wel gaan leren, lang geleden (zo'n 30 jaar geleden) heb ik zelfs nog eens een cursus gedaan via de NOV. De plantjes deden het goed totdat ik moest verspenen en geen geschikte bodem had. Daar zie ik nu in ieder geval veel minder tegen op.

Om het te leren wil ik daar echter niet deze zaden voor gebruiken, tenzij het niet anders kan. Daarvoor wil ik eerst met een andere zaaddoos oefenen.

Plaats reactie