's winters bijlichten

Van kas tot groeilamp.
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Marcel van den Berg » 18-01-2022 12:44

Hoi Michiel,

Goed om te lezen dat de lamp zo goed bevalt!
Ja, de lampen die goed zijn voor de hennepteelt, zullen ook goed zijn voor onze orchideeën :D

Mijn planten belicht ik op het moment niet, wel staan ze allen zo dicht mogelijk bij het zuidelijk raam om al het mogelijke licht op te vangen.
In mijn koude bak buiten heb ik vorig jaar wel met een lamp geëxperimenteerd, maar de lamp was al stuk voordat ik de effecten goed kon zien :(

Wel ben ik nu een maand gelden begonnen om mijn planten in vitro voor 4 uur per dag met een 10W led tl te belichten.
Hier zijn de effecten goed te zien, vooral de Australische terrestrische soorten (met name Pterostylis) zien er gelijk een stuk beter uit. Maar deze planten stonden dan ook goed donker ver van het directe zonlicht vandaan.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Marcel van den Berg » 18-01-2022 12:46

Marcel van den Berg schreef:
18-01-2022 12:44
Hoi Michiel,

Goed om te lezen dat de lamp zo goed bevalt!
Ja, de lampen die goed zijn voor de hennepteelt, zullen ook goed zijn voor onze orchideeën :D

Mijn planten belicht ik op het moment niet, wel staan ze allen zo dicht mogelijk bij het zuidelijk raam om al het mogelijke licht op te vangen.
In mijn koude bak buiten heb ik vorig jaar wel met een lamp geëxperimenteerd, maar de lamp was al stuk voordat ik de effecten goed kon zien :(

Wel ben ik nu een maand gelden begonnen om mijn planten in vitro voor 4 uur per dag met een 10W led tl te belichten.
Hier zijn de effecten goed te zien, vooral de Australische terrestrische soorten (met name Pterostylis) zien er gelijk een stuk beter uit. Maar deze planten stonden dan ook goed donker ver van het directe zonlicht vandaan.
De bug op het forum is er helaas nog steeds niet uit, regelmatig vallen er reacties weg.
Vandaar dat ik nu maar even mijn eigen reactie quote.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 20-01-2022 20:08

Ha Marcel,

Welke TL LED gebruik jij? Er is keus uit 100den maar geen 1 leek mij ideaal. De nieuwe Philips zeer zuinige LED zijn aardig maar stralen vrijwel geen ver- rood. En ik denk dat een beetje wel nuttig is. Zijn wel veel goedkoper dan zo 'n wietlamp ;)

Lijkt erop dat ik de strijd tegen de slakken ga winnen, nu niet meer dan 2 per avond. Mijn tweede bloemstengel van de eria javanica leeft nog.....

Groet Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 27-02-2022 20:53

rustig op het forum....

Om de ellende van Oekraine even te "vergeten" maar een stukje typen.

Slakken zijn nu wel uitgeroeid lijkt het. De tweede stengel van de eria is toch gesneuveld, een echte Pyrrhus overwinning dus.
Nu de zon hoger komt gaat het licht tussen de middag uurtje of 3 uit, ik denk dat ik over drie weken de lamp helemaal niet meer aanzet (en weghaal). Ondertussen groeit de P labukensis niet alleen, ook een bloemstengel komt tevoorschijn. Dat lukt me niet elk jaar. ;)
Verder kan ik weinig meer zeggen over het effect van de lamp. Mijn veenmos met vleesetende plantjes doet het prima, de grobia amherstia maakt nieuwe bulb. Dat deed ie al jaren niet meer dus alles bij elkaar zie ik alleen de voordelen :lol: .

Al met al geen slechte winter. Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af ik dat wel meen, het zou me wat kwakkelende plantjes waard zijn als Poetin in zijn eigen zwaard viel.

groet Michiel

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Marcel van den Berg » 28-02-2022 19:21

odonto schreef:
20-01-2022 20:08
Ha Marcel,

Welke TL LED gebruik jij? Er is keus uit 100den maar geen 1 leek mij ideaal. De nieuwe Philips zeer zuinige LED zijn aardig maar stralen vrijwel geen ver- rood. En ik denk dat een beetje wel nuttig is. Zijn wel veel goedkoper dan zo 'n wietlamp ;)

Groet Michiel
Ik gebruik een 3000K led tl van het merk purpl. https://www.ledlichtstunter.nl/led-tl-b ... -wit.html
Ik heb geen echte reden waarom ik voor dit merk heb gekozen, ik wilde gewoon een betaalbare 3000K 60cm tl balk.
Ondertussen heb ik een nieuwe stellingkast gebouwd en hiervoor 4 90cm 3000K tl balken voor gekocht.

Het exacte lichtspectrum is mij niet bekend, maar met de warm wit (minderzuinige variant) zit je volgens mij al gauw goed.
Je hebt ook een hele reeks superzuinige tl lampen maar hier ziet vaak veel meer groen licht in ( voor de helderheid), dit is natuurlijk niet ideaal voor de planten.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Michiel Janssen » 28-02-2022 19:23

Op een video over aquaria las ik goede berichten over Samsung LED breedstralers. Zie bijvoorbeeld: https://www.lightexpert.nl/led-bouwlamp ... nd=3439543

50 W of 100 W lijkt me ruim voldoende maar zoek het even op zou ik zeggen.
Good drainage or death!

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 08-03-2022 11:02

nu is mijn vorige post gewoon helemaal weg, zie um ook niet in het " reageerscherm"........

gaat niet goed zo.

Groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Kwabbernoot » 08-03-2022 12:42

Ik denk dat dit vredelievende plantjesknuffelende forum door de Russen gehackt is.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 09-03-2022 18:55

Nieuwe poging....

Over licht gesproken; ondertussen is toch duidelijk dat ook groen en geel licht door planten wordt gebruikt. En ver- rood verhoogt de efficiëntie van de fotosynthese. Dus wit licht is niet alleen lekker voor het oog en de kleur van de planten maar ook voor de groei. Zo,n bouwlamp zal dus veel goedkoper zijn in aanschaf maar met minder vermogen levert een groeilamp hetzelfde of beter resultaat. Afhankelijk van de toepassing is de terugverdientijd wellicht best kort ;)
Ondertussen staat mijn lamp alleen in de ochtend en avond even aan. Mijn pahp philipinensis gaat weer bloeien, 2de keer in 5 jaar. Eindoordeel over de lamp; erg goed. Nu kijken of ie het een paar jaar uithoudt.
Overigens de sansi led die snel stuk ging is vervangen door een gewone bulb van 4000k. De plantjes op de grond van de kas inclusief bromelia en stellis doen het er goed onder. Ze bloeien zelfs. Lampje van 5 euro.... waarmee ik bovenstaand verhaal wat minder sterk maak.... :lol:

Groet Michiel

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: 's winters bijlichten

Bericht door Marcel van den Berg » 09-03-2022 19:13

Dus om maar weer tot de conclusie te komen, warm wit (3000K) licht is helemaal prima :D

Plaats reactie