Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Bericht door Cor van Honk » 16-05-2020 11:32

Afbeelding


In Brazilië is het aantal amateur kwekers van orchideeën erg groot en de toegang tot in vitro kweek materiaal is lastig en duur. De vindingrijkheid is groot en zo zijn er vele huismiddeltjes en eenvoudige oplossingen voor de technische uitdagingen. Populair is bijvoorbeeld de laminaire stroomkap gemaakt uit een kartonnen doos. Voor het zaaien van orchideeën is er in de afgelopen jaren een recept tot stand gekomen via vooral youtube dat redelijk algemeen met succes gebruikt wordt. Ik heb goede ervaringen met plantjes die uit die flessen komen.

het recept:

100 ml cocoswater. tegenwoordig ook in Nederland in het koelvak.
50 ml aardappel snippers. ongekookt.
50 ml papaya.
50 ml banaan.
50 ml watermeloen.
50 ml groene mais.
20 gram suiker.
7 gram agar agar.

hiervan wordt met de blender sap gemaakt dat verlengd wordt met water tot 1 liter en de agar wordt gebruikt om het te verdikken. De sterilisatie van de potjes gebeurt met de snelkookpan.

In Brazilië kun je al deze ingrediënten gemakkelijk vinden, in Nederland moet je naar de betere toko.
Voordeel is dat je niet in microgrammen mineralen en zouten hoeft te wegen of dure kant en klaar mengsels hoeft te kopen. Geen autoclaaf of laminaire stroomkap nodig.

Er staat een goed filmpje op Youtube. Met het lijstje hierboven hoef je je niet om het Portugees te bekommeren en alleen maar te kijken hoe het gedaan wordt.

https://youtu.be/OnTbMH0OHTM

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Bericht door Bindi » 18-05-2020 18:34

Hartstikke leuk en ik popel nu natuurlijk om dat zelf uit te gaan proberen.
Bedankt voor deze leuke link en info :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Bericht door RdB » 22-05-2020 20:49

Dat brengt een herinnering boven: ooit in Costa Rica met een kweker gesproken: die zwoer bij kokoswater, daar kon je bij wijze van spreken nog een dooie tak in laten wortelen. Bevatte volgens hem alle noodzakelijke mineralen, plant hormonen en, niet onbelangrijk, biocides. Het was natuurlijk wel een kletsmajoor, maar wel een gezellige.
Nooit meer aan gedacht, want kokoswater was toen nog niet verkrijgbaar. Maar eens nagekeken. De eerste twee kloppen wel (niet verbazingwekkend: kokosnootje moet kiemen en groeien). Vergeet die biocide maar. Wellicht dat het hoge gehalte aan kalium of phenolen de bacterie of schimmel niet zo goed bekomt? Of het is gewoon een kwestie dat (vers) kokosnoot water naar ik aanneem steriel is.

Ruud

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Bericht door Cor van Honk » 22-05-2020 23:19

Het sapmengsel wordt met agar twintig minuten in de snelkookpan gezet en dat moet afdoende zijn om sporen en bacteriën te doden. Het materiaal dat je gebruikt is zonder die behandeling niet steriel en zal niet leiden tot een steriele voedingsbodem. Het zaad wordt in de plastic spuit behandeld met een chlooroplossing uit het keukenkastje en is ook steriel.
Kokoswater uit het koelvak, hier en daar verkrijgbaar in een zelfde verpakking als melk, is een paar dagen goed houdbaar.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Bericht door Michiel Janssen » 23-05-2020 12:15

Wat is er anders aan groene mais dan bijvoorbeelde de suikersmais uit de supermarkt. Momenteel zie ik hier voorgekookte (biologische) suikermais liggen en maiskolven met nog wat groen blad eraan die "vers" is. Is die laatste wat je bedoelt?
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Traditionele Braziliaanse voedingsbodem voor in vitro cultuur van zaad.

Bericht door Cor van Honk » 23-05-2020 21:21

Groene mais in Brazilië is jonge mais die je gebruikt op de grill. Er wordt zelfs consumptie ijs mee bereid en van het meel wordt cake en brood gebakken.
Vers vind je dit soort mais hier alleen in het goede seizoen en soms buiten seizoen in een Indische of Surinaamse winkel. Ik zou het proberen met die maïskolven die je zag.

Plaats reactie