Uitbreiding

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Uitbreiding

Bericht door RdB » 17-10-2020 20:43

Van de week 5 nieuwe planten erbij gekocht. Drie Pleurothallis (P. immersa, P. sandermanii, P. secunda), een Dendrobium finisterrae en een Promadisanthus 'HibeKi'. Op die laatste kom ik nog wel apart terug als ik hem gefotografeerd heb.
Van daag druk bezig geweest het eerste 4-tal te redden. Eén, de immersa, was al van de wortels gerot, het oorspronkelijke sphagnum was niet meer als zodanig te herkennen. Ook de rest was hard toe aan een vers groeimedium. De Dendrobium bijvoorbeeld stond kennelijk lange tijd in sphagnum in een veel te kleine pot en was daarna overgepot in een vezelrijke potgrond. Verre van ideaal dus. Omdat er niets aan gedaan was viel alle potgrond zo weg, met slechts een, gelukkig gezonde, in elkaar gedraaide wortelkluit die ooit in het te kleine potje stond. Met veel geduld de worteltjes uit elkaar gepeuterd en alle (nou ja, alle..) sphagnum weggepeuterd. Daarna had ik weer een mooi uitstaand wortelkluitje over die ik in verse bark geplaatst heb.

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Uitbreiding

Bericht door Bindi » 20-10-2020 08:12

Ik ken dat Ruud .
pas nog aan iemand geschreven dat mij dat wel eens is overkomen bv planten uit het buitenland , geen wortels , wat niet vreemd is want dat moet , ze moeten de wortels er af halen voor ze het land in mogen, maar het was midden in de winter , het vroor dat het kraakte, en de planten zaten zonder kranten of wat dan ook in de doos , die ook nog eens beschadigd was , kreeg het veel te laat aangeboden , er was geen redden meer aan , alles is dan ook dood gegaan .
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie